Steril pilótafülkét akar az európai hatóság

iho/repülés   ·   2012.08.31. 16:44
cim

Az EASA szabályozni készül az úgynevezett steril pilótafülke eljárást, aminek lényege, hogy a repülés bizonyos kritikus fázisaiban a személyzet csakis a repülőgép kezelésére koncentráljon, nem folytathat az eljárásoktól eltérő beszélgetéseket, fedélzeti kommunikációt – írja a Flight International.

A szabály szükségességére a Spanair MD-82-esének 2008-ban történt balesete hívta fel a figyelmet, ebben ugyanis kritikus mozzanat volt, hogy a személyzet nem hajtotta végre a szükséges ellenőrző listák egy részét, elfelejtette kibocsátani felszállás előtt a fékszárnyakat, igaz, a balesethez hozzájárult az is, hogy a nem megfelelő felszálló konfigurációra utaló figyelmeztető hangjelzés más okból nem szólalt meg.

Az európai repülésbiztonsági szervezet többféle szabálytervezetet fontolgat, ezek leginkább abban térnek el egymástól, hogy a repülés mely fázisában mennyire lennének szigorúak a megkötések. Az szinte biztos, hogy az utasszállítógépek 10 ezer láb, azaz háromezer méter alatti repülése (a fel- vagy a leszállás, a kezdeti emelkedés és a végső megközelítés szakaszában) mindenképp a szigorúbb szabályozás alá esik.

Kérdéses ugyanakkor az, hogy a földi gurulást hogyan kezeljék ebből a szempontból. Ha ugyanis a komolyabb megkötöttségeket alkalmazzák, ez nemcsak a pilótákra, hanem a kabinszemélyzetre is vonatkozik, aminek pedig komoly költségvonzata is lehet az üzemeltetőkre nézve. Ebben az esetben ugyanis a légiutaskísérőknek több feladatot már a pushback előtt el kellene végezniük, amit eddig gurulás közben végeztek, ez a fordulóidő meghosszabbításához vezetne, amit pedig a légitársaságok nagyon rosszul fogadnák.

Az EASA a kérdésről október 11-ig fogadja a megjegyzéseket, javaslatokat, és utána véglegesítik a szabályokat.

Kapcsolódó hírek