Stadler-fogasok pendlizhetnek a svájci–francia határon
A svájci gyártó hét keskeny nyomközű villamos szerelvényt szállíthat a látványos tájakon kanyargó Mont-Blanc Expresshez.
A 72,6 millió euró, vagyis jelenlegi árfolyam alapján 28,5 milliárd forint értékű megállapodást a napokban írta alá a Stadler, a francia SNCF Voyageurs, valamint a svájci Transports de Martigny et Régions (TMR) közlekedési társaság. Négy vonatot a franciaországi Auvergne-Rhône-Alpes régió finanszíroz, ezeket a francia rendszer alapján a Z890-es sorozatba fogják sorolni. A másik három szerelvényt árának 63 százalékát a svájci szövetségi kormány, 37 százalékát pedig Valais kanton állja – ezen vonatok a svájci rendszer szerint Beh 4/8-as sorozatba számozódnak.
A kétrészes, ezer milliméter nyomközű vonatok a Svájcban fekvő Martigny és a franciaországi Saint-Gervais-les-Bains-Le Fayet között fognak közlekedni. A 230 utas befogadására alkalmas szerelvények 850 voltos egyenáramról üzemelhetnek, az energiát felsővezetékről és harmadik sínről is felvehetik.
A biztonsági kamerarendszerrel is ellátott járműveket várhatóan 2024 szeptembere és 2025 júliusa között fogja szállítani a Stadler, menetrend szerinti forgalomba pedig 2025 végén állhatnak. Az új Stadler-kocsik a Vevey–ADtranz–SLM együttműködése által jó húsz éve gyártott, 1996–1997 óta közlekedő Z800-as vonatokat váltják majd fel, melyek mára már nem felelnek meg a jelenlegi svájci akadálymentességi előírásoknak – számol be a Railway Gazette.
Az úgynevezett Mont-Blanc Express szolgáltatás az Alpokban, a svájci–francia határon, a svájci Martigny–Châtelard (MC) vasúton és a Franciaországban futó Saint-Gervais–Vallorcine vasútvonalon üzemel. Az ezer milliméter nyomközű, egyvágányú pálya legmeredekebb részén fogaskerekű rendszert építettek ki.
A vonatok Svájc felől, a 467 méter tengerszint feletti magasságban fekvő Martigny-ból indulva négy kilométeren keresztül hagyományos, adhéziós pályán haladnak, melynek maximális meredeksége hét százalék. Az igazi hegymenet Vernayaz MC állomástól kezdődik: az akár húsz százalékos kaptatóhoz már szükség van a Strub-rendszerű fogaskerekű pályára, hogy a járatok 18,4 kilométer után a határt elérve és összesen 19 kilométert megtéve felkapaszkodjanak az 1260 méteren található Vallorcine-ig. Ezt követően az 1365 méter magasságban futó, 1863 méter hosszú Montets-alagúton keresztülhaladva kezdenek ereszkedésbe, hogy Vallorcine-től 34,1 kilométert megtéve érkezzenek meg az 581 méteren megbúvó Saint-Gervais-les-Bains-Le Fayet-be. Ezen a szakaszon a pálya maximális meredeksége kilenc százalék, ami rekordnak számít az adhéziós vasutak tekintetében!
(Nyitóképünkön a fogaskerekű Stadler-szerelvény látványterve. Kép forrása: Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!