Seszták Miklós „új MÁV-ot” alapítana?
Az egyes közlekedéssel összefüggő törvények módosításáról szóló javaslat – egyebek mellett – a közúti közlekedési törvényt módosítja. Rendezi a gépjárműflotta-üzemeltetők külföldi rendszámú járműveinek belföldiek általi használatát. Megszűnik az eddigi 30 napos korlátozás, amennyiben a gépjárműflotta-üzemeltetője megfizette a regisztrációs adót. Ugyanez a javaslat a közúti közlekedési nyilvántartásról szóló törvény módosításával a NIF Zrt.-t, mint az állam nevében és javára eljáró fejlesztési közreműködőnek jelöli ki az állami tulajdonban lévő vízi utak, a mederben és a parton lévő létesítmények, az országos közforgalmú kikötők, valamint az ahhoz kapcsolódó ingatlanok, továbbá az úszólétesítmények létesítéséhez. Erre azért volt szükség, hogy megkönnyítse ezek európai uniós forrásból történő fejlesztését. A vasúti közlekedésről szóló törvényt főként az uniós jogharmonizáció miatt módosítja a kormány.
Első elemként a vasúti törvényből kikerülnek és külön törvény szabályozza az egyéb – a vasúton túli – kötött pályás rendszereket, ezek szabályozását tartalmazza a harmadik szerdán beterjesztett indítvány. A vasúti törvény módosítása három lépcsőssé teszi a vasúti fejlesztésekkel kapcsolatos döntéshozatalt és szabályozást. Az állam feladata az országos jelentőségű vasútvonalak tervezése, valamint az országos pályahálózat működtetése igénybevételének szabályozása. Az előterjesztés rögzíti: a kormány feladata a vasúti közlekedéspolitikára, valamint a vasúti közlekedés fejlesztésére vonatkozó koncepció jóváhagyása, a vasúti közlekedéssel összefüggő nemzeti érdekek érvényesítése és kötelezettségek teljesítése, a vasúti pályahálózati – infrastruktúra – fejlesztési stratégia jóváhagyása, az országos vasúti mellékvonalak rendeletben történő megállapítása, valamint a honvédelemmel, a polgári védelemmel és a katasztrófa-elhárítással összefüggő vasúti feladatok ellátása. A közlekedésért felelős miniszter készíti elő a vasúti közlekedéspolitikát és a vasúti fejlesztési koncepciót, a vasúti pályahálózati – infrastruktúra – fejlesztési stratégiát és szervezi ezek végrehajtását.
A miniszter az országos jelentőségű vasútvonalak fenntartására és üzemeltetésére gazdasági társaságokat alapít vagy jelöl ki. A vonatkozó uniós irányelv új kategóriákat vezet be a vasúti szolgáltatások elválasztása terén is, külön szolgáltatási körben kezeli a városi, helyi, térségi és elővárosi rendszereket az országos pályahálózattól és az azon nyújtott szolgáltatásoktól. Emiatt a törvényjavaslatban új fogalomként létre kellett hozni a városi szolgáltatást, elválasztva azt az eddig egy kategóriát képező helyi rendszerektől. Az indoklás kiemeli, hogy a vasúti munkavállalókkal kapcsolatos szabályozás nem változott, a törvényjavaslat azt nem érinti.
Bár külön törvény rendezi az egyéb kötöttpályás közlekedéssel összefüggő kérdéseket, az azokkal kapcsolatos igazgatási és hatósági tevékenységet a közlekedésért felelős miniszter, valamint a vasúti közlekedési hatóság látja el. A javaslat kimondja: műszaki engedély szükséges – az alsó kötélvezetésű sífelvonó kivételével – a trolibusz kötött pályájának és az egyéb kötött pálya építéséhez, létesítéséhez, korszerűsítéséhez, átalakításához, használatbavételéhez, fennmaradásához és megszüntetéséhez, valamint az egyéb kötöttpályás közlekedési rendszeren közlekedő jármű üzembe helyezéséhez. A műszaki engedélyt a közlekedési hatóság adja ki.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!