Repül a svájci business-jet: rövid felszállás, jó emelkedés
Az elmúlt öt–tíz év egyik legígéretesebb konstrukciója a kategóriájában: egyebek mellett így jellemzi a szaksajtó egy része a svájci Pilatus cég első sugárhajtású gépét, abból az alkalomból, hogy az első prototípus teljesítette szűzfelszállását.
A „szuper-sokoldalú jet”, ahogy a gyártó reklámozza, elsősorban azért fut ezzel a szlogennel, mert a gép egyrészt nagyon rövid, másrészt burkolatlan pályákról is standard módon üzemeltethető. Ugyan más hasonló kategóriás gépek is képesek nem szilárd burkolatú pályáról üzemelni, de ez az első olyan típus, amelyet kifejezetten ilyen körülményekre terveztek, ami azt jelenti, jelentősen kibővült azoknak a településeknek, repülőtereknek a száma, amelyeket ezzel a hétszemélyes, cargoajtóval is felszerelt géppel összeköthetnek a tulajdonosok.
Ezt az ötvenöt perces első repülés is demonstrálta, a P01-es gyári jelzésű gép Buochs hegyekkel alaposan körbevett repülőterén 600 méteres nekifutás után emelkedett el, és három perc alatt érte el a 3000 méter körüli magasságot, miközben nem húzta be a futókat.
Mint ismert, a svájci cég eddig egészen más típusú repülőgépek konstruálásával és gyártásával foglalkozott: hatalmas siker és világszerte ma is népszerű a valóban rendkívül sokoldalú, különlegesen nehéz körülmények között is megbízhatóan dolgozó lgt-s PC-6 Turbo Porter, ezt a „utility-vonalat” viszi tovább most egy egészen más kategóriára a Pilatus a PC-24-essel. Ugyancsak népszerű a világban a cég egyhajtóműves légcsavaros-gázturbinás kiképzőgép-családja – egyébként a business jet első felszállásán is egy PC-21-es volt a kísérő, és sikertípusnak tekinthető, vagyis ugyancsak népszerű az egyhajtóműves lgt PC-12-es is.
A Pilatus közlése szerint az új típus első repülése tökéletesen sikerült, probléma nem adódott, a vizsgált tulajdonságok, a gép kezelhetősége, vezethetősége teljes mértékben megegyeztek a becsültekkel.
Ez ugyan általában szinte minden esetben így hangzik, ha egy vadonatúj konstrukció a levegőbe emelkedik, a valóságos paramétereket és tulajdonságokat 2300 órás tesztprogram során kell tisztázni. Ennek felét repüli le Svájcban és felét máshol három prototípus.
De az biztos, hogy a gép iránt erős a bizalom: a hétszemélyes PC-24-esre már nyolcvankét példányos érvényes szerződésállomány gyűlt össze, ez annyit jelent, hogy az első két év gyártását már teljesen lefoglalták a vásárlók. A típusengedély megszerzése és a gép szolgálatba állása 2017-re várható, de új vevőkkel csak 2019-től tud szerződni a Pilatus.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!