Repül a japán lopakodó!
A program hét éve zajlik, 220 japán cég bevonásával. Eredetileg az ATD-X néven futó gép felszállását 2014-re tervezték. Két, ugyancsak japán gyártmányú hajtóművet építettek bele, tolóerő-vektoros képességgel, vagyis a hajtóműből kiáramló gázsugár eltérítése is része a kormányzásnak.
A technology demonstrator státuszt ugyanakkor jelzi, a gép a mai – készülő vagy már hadrendben lévő – ötödik generációs típusok mindegyikéhez képest kicsi: a törzs hossza 14,2 méter, a fesztávolsága 9,1 méter. Ez ebben a kategóriában azért nem elég, mert az alacsony észlelhetőséghez hozzátartozó követelmény, hogy a fegyverzetet belső fegyvertérben helyezzék el, ami viszont ekkora gépnél nehezen elképzelhető.
Az X-2-t január végén mutatták be, a fejlesztési költségek 39,2 milliárd jenre rúgtak, ami tulajdonképp nem is olyan veszedelmes ár egy ilyen programért, átszámítva „mindössze” 27 millió dollár. A tervek szerint a géppel két-három éven át repülnek, és ezalatt próbálják megszerezni a szükséges gyakorlati tapasztalatot ahhoz, hogy a majdani igaz ötödik generációs japán harci gép, az F-3 megépüljön, és várhatóan a 30-as években leváltsa a japán légierő jelenlegi fő típusait, a Mitsubishi F-2-t és az amerikai F-15-öst.
A program eredete tulajdonképp nem más, mint az amerikaiak negatív döntése az F-22-esről. Az első, és eddig még mindig egyetlen, képességei teljes birtokában csapatszolgálatba állított, ötödik generációs Lockheed-konstrukciót ugyanis Washington egyetlen más államnak, egyetlen szövetségesének sem akarta és akarja eladni, a gép gyártása ráadásul már befejeződött, igaz, washingtoni politikusok mostanság sürgetik, hogy ismét indítsák be a gyártósort.
Márpedig Japánnak ennek a kategóriának az alkalmazása azért fontos, mert a térségben Kína már két ötödik generációs harci gépet is fejleszt, az egyiknek már megkezdődött a sorozatgyártása, ami Tokió számára konkrét fenyegetés.
A szigetország ugyan vásárlója lesz az F-35-ösnek, amely szintén ebbe a géposztályba tartozik, sőt, a Mitsubishi szereli majd össze a japán légierő példányait, ennek ellenére nem részese a fejlesztési programnak, tehát csak korlátozott a hozzáférése a gép lényegi technológiai rendszereihez.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!