Rekord üzemanyagár-ingadozás Németországban
Németországban minden korábbinál többször és nagyobb mértékben változtak az üzemanyagárak az idén, a piacvezető Aral adatai szerint 254 alkalommal csökkentették, 362 alkalommal pedig emelték az árakat a kutakon.
Az országszerte 2500 töltőállomást üzemeltető cég szerint a sűrű változás „egyértelmű jele annak, hogy egészséges verseny van a németországi üzemanyagpiacon.” Korábban jóval ritkábban változtak az árak, 1999-ben például csupán 43 áremelést regisztráltak. Az árváltozások mértéke is nőtt, az idén a 10 centet meghaladó elmozdulás volt a jellemző, míg 2000 körül 1-2 centtel változtak az árak – idézték csütörtöki német lapok az Aral adatait.
A versennyel kapcsolatban a német versenyhivatal (Bundeskartellamt) véleménye eltér a brit BP konszernhez tartozó Aral nézeteitől. A hatóság egy tavasszal bemutatott vizsgálatában arra jutott, hogy az üzemanyagpiacot uraló multinacionális óriásvállalatok óraműpontossággal igazítják egymáshoz áraikat, és ugyan többször csökkentenek, mint ahányszor emelnek, de a drágulás mindig nagyobb mértékű.
Az öt legnagyobb cég – a Shell, a Total és a BP, valamint Jet kutakat üzemeltető ConocoPhillips és az Esso hálózatot működtető ExxonMobil – együttvéve a bevétel 65 százalékát szerzi meg. A piacon oligopólium alakult ki, a vezető cégek között nincsen számottevő verseny – mutatta ki a hatóság az árképzés gyakorlatát elemző tanulmányában. E szerint elsőként az Aral vagy a Shell lép, majd három óra elteltével a páros második tagja következik. Ezt követően a három további meghatározó szereplő is hozzáigazítja árait a változáshoz. Az árakat hétfőtől csütörtökig mindig az esti órákban, pénteken pedig napközben emelik. Az árcsökkentésnek nincsen jellemző időszaka, a változtatások időpontja egyenletesen oszlik el.
Németországban a benzin átlagos literenkénti ára jelenleg 1,507 euró (486 forint), ami 4,4 cent emelkedés az egy héttel korábbihoz képest. A dízel literje átlagosan 1,423 euróba (442 forint) kerül, 4,6 centtel drágult az előző héthez képest.