Rájár a rúd a hajózási cégekre
Szalma Botond, a Magyar Hajózási Országos Szövetség elnöke a Napi Gazdaságnak elmondta: jelenleg még a tavalyi gabona egy részének szállítását végzik, vagy éppen arra várnak.
Tavaly október elejétől november közepéig jó volt a forgalom, de akkor lefékeződött, s a szakember elképzelhetően tartja, hogy a szállítmányozók a kedvezőbb világpiaci árak reményében visszatartják az árut.
A hajózási cégek szempontjából az évi hárommillió tonna gabonaexport lenne az igazi eredmény. Egyelőre még nincsenek meg a 2013 teljes évi szállítási adatok, Szalma szerint jó lesz, ha végül kiderül, hogy tavaly a 2012-es mennyiséget, 2,4 millió tonna gabonát sikerült hajóval kiszállítani. Volt ennél is rosszabb esztendő, amikor mindössze félmillió tonna gabona hagyta el hajón Magyarországot.
– Az építőipar fellendülése nagy lökést adhatna a folyami hajózásnak – mondta Szalma.
De karbantartást igényelne a Duna medre is a sínekhez és utakhoz hasonlóan, ami nem történt meg az utóbbi években.
Bár a Vituki Nonprofit Kft. elkészítette a megalapozó tanulmányt, abból végül nem lett semmi, az e célra rendelkezésre álló 20,2 milliárd forint uniós forrást más beruházásokra csoportosították át. Magyarország volt az egyetlen, amely nem írta alá a dunai vízi út fejlesztéséről szóló miniszteri nyilatkozatot. Ez jelentené a rövid távú megoldást, a hosszabbat pedig a vízlépcsők megépítése (amelyeket már ötven éve meg kellett volna építeni), s ami nemcsak a hajózás, de például az ivóvíz bázis szempontjából is fontosak lennének. Ez a beruházás a kilencvenes évek árain számolva 250–300 milliárd forintba kerülnének, de már rég megtérültek volna. A hajózási pályát tehát mindenképpen rendbe kellene tenni, ennek hiányában például az aszályos idő évi hárommillió tonna kiesést eredményez, ami 120 milliárd forintos kárt jelent a mezőgazdaságnak − sorolta Szalma.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!