Ouigo már Spanyolországban is

iho/vasút   ·   2021.05.15. 18:00
ouigo_sncf

Fapados nagysebességű vonatokkal a fapados repülés ellen: az SNCF naponta tíz nagysebességű, diszkont vonatpárt kínál Madrid és Barcelona között.

A francia nemzeti vasút eredetileg márciusban indította volna el nagysebességű szolgáltatását Spanyolországban, a spanyolok koronavírus-pandémia elleni védekezése okán hozott szigorú korlátozások miatt azonban csak két hónappal később léphették ezt meg. Az első tesztjáratra május 7-én került sor; az emeletes szerelvényen a spanyol közlekedési minisztérium, az SNCF, a spanyol infrastruktúrakezelő Adif és az Ouigo Spain prominens személyei utazhattak Madridból Barcelonába. A menetrend szerinti közlekedés hétfőn indult meg.

A nagysebességű TGV-szolgáltatás „fapados”, diszkont szintjét nyolc évvel ezelőtt vezette be az SNCF, a hálózat azóta már negyven franciaországi célállomást szolgál ki. A spanyolországi Ouigo nem a Franciaországban kínált szolgáltatás átvétele: az Ouigo Spaint a spanyol igényekre szabták át a franciák. A napi tíz pár, Madrid és Barcelona között közlekedő járat megáll Zaragozában és Tarragonában is; a szerelvényeket gyártó Alstom által átszékezett, kétszintes Euroduplex-vonatok összesen ötezer ülőhelyet kínálnak napi szinten. A teljes menetidő mindössze két és fél óra, ami rendkívül versenyképes a repüléssel szemben. A jegyárak mindössze kilenc eurótól, vagyis jelenlegi árfolyamon 3200 forinttól indulnak – a jegyértékesítés indítását követően volt olyan időszak, hogy ezer jegyet is eladtak egy órán belül. Az Ouigo alap jegyára a fapados repüléshez hasonlóan egy kézipoggyász és egy bőrönd fedélzetre vitelét engedi, opcionálisan pedig az indulás előtti napig más nevére is átkönyvelhető a jegy. További kilenc euróért vásárolható meg az Ouigo Plus szolgáltatás, mellyel elérhető a fedélzeti OuiFun szórakoztatási csomag, valamint számos extra szolgáltatás is.

Az SNCF az igények növekedésével a közeljövőben napi 30 ezer ülőhelyre tervezi bővíteni kapacitást, ehhez tíz újabb emeletes Euroduplex-vonatot alakíttatnak át az Alstommal – a művelet során a Spanyolországban alkalmazott vonatbefolyásolási rendszerrel kompatibilis Atlas ETCS-vonatbefolyásolási rendszerét is feltelepíti a járművekre a francia gyártó. Az SNCF tovább csökkentené a menetidőt, valamint Madridból Valencia, Alicante, Córdoba, Sevilla és Malaga felé bővítenék ki a spanyolországi Ouigo-hálózatot.

A spanyol nagysebességű vasúti piacot eddig a nemzeti vasútvállalat Renfe uralta, az SNCF viszont most megdöntötte a monopóliumot. Ráadásul hamarosan újabb versenytárs érkezik: az olasz Trenitalia vasúttársaság és a spanyol Air Nostrum regionális légitársaság közös vállalkozása, az Ilsa 2022 második felében lép a piacra. A konkurencia érkezésére a Renfe reagált is: jelentősen átalakítja fedélzeti szolgáltatásait és jegyárképzését.

A pandémia okán az Ouigo részletes biztonsági tervet készített a szolgáltatásairól az utasok kényelmének és biztonságának garantálása érdekében. Az utasok például többletköltség megfizetése nélkül módosíthatják jegyükön az utazásuk napját – számol be az International Railway Journal.

(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: Wikipedia)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Elkészült a Koralmbahn!

iho/vasút   ·   2024.12.07. 18:00

Az ÖBB szerint a 127 kilométer hosszú vasútvonal készen áll az üzembe helyezési fázisra, már csak a futópróbák és a szakmai képzések vannak hátra a 2025 decemberére tervezett átadáshoz.