Öt nap az Isonzó Expresszel
Július 16., kora reggeli hat óra két perc. Kelenföld 15. vágányáról menetrend szerint kigördül a III. Isonzó Expressz, hogy minden korábbinál több utassal a fedélzetén este nyolc óra előtt néhány perccel befusson Nova Gorica pályaudvarára. Útja a hegyesi oldalban vezet a határig, majd a gépcserét követően a Semmeringbahnon keresztül Villachba. Ott újabb határátlépés következik: a szlovéniai Jesenicében ismét gépcsere esedékes, Most na Sociban pedig hosszabb, körülbelül háromórás időzés. A közeli, modrejcei katonatemetőben – ahol a tolmeini hídfőben és a közeli csatatereken elesett, hozzávetőlegesen 1600 osztrák-magyar katona alussza örök álmát – lesz ugyanis az a központi, szlovén–magyar katonai megemlékezés, amelynek keretében a különvonat fővédnöke, Kövér László, az Országgyűlés elnöke közösen helyezi el az emlékezés koszorúit a szlovén házelnökkel, Milan Brglezzel.
Az idei Isonzó Expressz apropója nemcsak a Nagy Háború centenáriuma: idén lesz száz éve, hogy 1917 októberében monarchiabeli és német csapatok Caporettónál áttörték az olasz frontvonalat (XII. isonzói csata), és megindultak Olaszország belseje felé. Az olasz hadsereg gyakorlatilag megsemmisült, a központi hatalmak elfoglalták csaknem egész Veneto tartományt, száz kilométerre megközelítették Velencét, a megszállt területeken osztrák-magyar közigazgatást bevezetve. A caporettói (ma: Kobarid) a hadtörténelemben a hegyi terepen végrehajtott frontáttörés iskolapéldájává vált; érdekességképpen: itt tüntette ki magát először Erwin Rommel (akkor még főhadnagy) – a későbbi „sivatagi róka” és második világháborús vezértábornagy –, aki a württembergi hegyi zászlóalj egy harccsoportjával október 26-án a Monte Matajurt hódította meg.
Az ötnapos út során a zarándokok és emlékezők bejárják a főbb első világháborús helyszíneket: Szlovéniában Bovectől északra, a Kortnica patak festői völgyében magasodó Kluže erődöt, a kobaridi háborús múzeumot, a település felett magasodó Szent Antal hegyen a múlt század harmincas éveiben emelt, a több mint hétezer, a környéken elesett olasz katona csontjait tartalmazó háromszintes, nyolcszög alakú koncentrikus épületegyüttest, osszáriumot, továbbá a Kolovrat-gerinc egykori olasz futóárkait. Olaszországban Doberdó-fennsík a központi cél. San Martino del Carsóban, a nagyváradi 4-es honvédek emlékgúlájának megtekintése; a Monte San Michele magaslatán az egykori magyar kavernák, lövészárkok, alagutak, emlékhelyek bejárása a program, a nap Redipugliában és Foglianóban az olasz, illetve osztrák-magyar katonatemető meglátogatásával zárul. Az egyes helyszíneken értő hadtörténészek előadásai révén ismerhetik meg az utasok a hadiesemények részleteit.
A negyedik nap a fakultatív elfoglaltságoké, az utasok goriziai (Görz) és javorcai kirándulás, Goriska Brda-i (Szlovénia fehérborai méltán tartoznak a világ legjobbai közé) bórkostolás, a postojnai cseppkőbarlang és a predjamai lovagvár meglátogatása, egésznapos tengerparti pihenés, valamint ugyancsak egésznapos, velencei, vonatos kirándulás között választhattak.
Az Isonzó Expressz harmadik útját a MÁV Nosztalgia, a Budakeszi Kultúra Alapítvány, a Nagy Háború Kutatásáért Közhasznú Alapítvány és az Indóház Kiadó szervezi szlovéniai partnereivel, többek között a Pod Miruval szoros együttműködésben, a ljubljanai magyar, illetve a budapesti szlovén nagykövetség hathatós támogatásával.
Jövőre valószínűleg el kell engedni az Isonzó expresszt, minden eddigi, magánkezdeményezésre megszülető, külföldre induló különvonatok legkülönlegesebbikét. Számos más, itt még nem említhető különvonati elképzelés mellett azonban körvonalazódik egy roppant vállalkozás terve: jövőre lesz hetvenöt éve, hogy a Magyar Királyi Honvédség 2. magyar hadserege 1943 januárjában a Voronyezs körzetében vívott harcok során rendkívül súlyos, megsemmisítő vereséget szenvedett a szovjet csapatoktól. A Rudkinóban létrehozott II. Magyar Központi Katonai Temetőben 19 ezer 540 elhunyt magyar katona és munkaszolgálatos földi maradványait temették újra. Ez az első, és mindmáig az egyetlen olyan oroszországi magyar hősi temető, ahol az újratemetett áldozatok nevei – településenkénti bontásban – gránittáblákon is fel vannak tüntetve, és szimbolikusan azon katonák emlékét is megörökítették, akiknek a sorsa ismeretlen, de a környékbeli harcokban tűntek el, vagy haltak meg. A több mint 1400 gránittáblán több mint 12 ezer elhunyt magyar honvéd és munkaszolgálatos, valamint 51 ezernél is számosabb eltűnt magyar katona neve szerepel.
A Honvédelmi Minisztérium szorgalmazására tervbe vett Doni Futárvonat szervezésére vonatkozó, a MÁV-Start Zrt. elöljáróinak aláírásával ellátott kérelmet már eljuttattuk az Orosz Vasutak, az RZSD illetékeseihez.
Az Isonzó Expressz menetrendje, 2017. július 16. (Vonatszám: 13000; ÖBB 14373).
Szolgálati hely |
Érkezés |
Indulás |
Megjegyzés |
Vasúttörténeti Park |
|
4.43 |
indulás |
Rákosrendező |
4.56 |
5.01 |
jelentkezés a forgalomra, irányváltás |
Kelenföld |
5.46 |
6.02 |
utasok beszállása |
Tatabánya |
6.39 |
6.40 |
utasforgalom |
Győr |
7.23 |
7.24 |
utasforgalom |
Hegyeshalom |
7.56 |
8.21 |
utasforgalom, határkezelés, gépcsere |
Gramatneusiedl |
8.51 |
9.15 |
szolgálati célú megállás, irányváltás |
Jesenice |
14.55 |
15.07 |
határkezelés, gépcsere |
Most na Soci |
16.13 |
19.10 |
utasok le- és felszállása |
Nova Gorica |
19.43 |
|
utasok leszállása, víztöltés, szerelvénytisztítás, szemétkezelés |
2017. július 20. (Vonatszám: 13 0001; ÖBB 14376)
Szolgálati hely |
Érkezés |
Indulás |
Megjegyzés |
Nova Gorica |
|
10.50 |
utasok beszállása |
Jesenice |
12.48 |
13.15 |
gépcsere, határkezelés |
Wien Hbf. |
|
19.20 |
áthaladás |
Hegyeshalom |
20.40 |
20.58 |
gépcsere, határkezelés, utasforgalom |
Győr |
21.26 |
21.27 |
utasforgalom |
Tatabánya |
22.12 |
22.13 |
utasforgalom |
Kelenföld |
22.48 |
22.52 |
utasok leszállása |
Vasúttörténeti Park |
23.51 |
|
érkezés |
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!