Oshkosh: új gép született, nem elérhetetlen az álom
Egy hét csodája: egy repülőgép, egy kisgép, amit az oshkoshiak raknak össze Oshkosh idején. Az EAA Air Venture, a világ legnagyobb repülőtalálkozója már több éve propagálja ilyen módon a kitt-világot, vagyis a saját összeszerelésben készülő gépeket: azt, amit a magányos otthoni gépépítők hónapok vagy évek alatt végeznek el, azt önkéntesek részvételével az oshkoshi találkozó ideje, mindössze hét nap alatt bevégezzék, az eredmény egy pompás kis repülőgép.
Az idei feladat, egy Zenith Cruzer, ugyanúgy alkatrészek tömkelegeként érkezett a találkozó helyszínére, ahogy azt bárki megkapja, aki megrendeli. Az idei „One Week Wonder” különlegessége az volt, hogy míg korábbi alkalmakkor gyakorlott „homebuilderek”, azaz otthoni gépkészítők rakták össze a találkozó első napjától az utolsóig az illető gépet, addig most bárki csatlakozhatott a felállított sátorban hozzájuk, bárki, aki sosem vett részt még semmi ilyesmiben, de némi kiképzés után részt vehetett a burkolatok elhelyezésében, a szegecselésben, más munkálatokban, és közben bepillantást nyerhetett ennek a „mozgalomnak” a belvilágába.
A következő videó a harmadik napot foglalja össze, látható, ahogy a szerkezet valóban kezdi felvenni egy repülőgép formáját, megkapja a motort és a futóművet, alakul a műszerfal is, de az is jól érzékelhető, milyen fantasztikus hangulatban zajlott a jól szervezett munka a megannyi önkéntessel.
Persze azt maga a gép nagysága korlátozta, hogy hányan férhettek hozzá egyszerre a törzshöz vagy a szárnyakhoz. De nemcsak fizikai tevékenységgel lehetett részt venni a munkában, hanem például a dokumentumok előkészítésében is, hiszen a hét végére a gép nem egyszerűen elkészült, hanem a szükséges mérések, például a súlypontszámítások ellenőrzése, a rendszerpróbák (például üzemanyag) és a sikeres berepülés végén és a megfelelő dokumentáció elkészültével megkapta az ugyancsak jelenlévő hatóságiaktól a légialkalmassági bizonyítványt is.
Mindenesetre a munkálatokban résztvevők aláírása, ami a gépecske szárnyait, törzsét, minden porcikáját borította, meghaladta a 2500-at, ennyien vettek tehát részt valamiféle módon az építésében.
Az N140WWW lajstromjelet kapott Zenith CH 750 Cruzer szűzfelszállása tökéletesen sikerült, a berepülő pilóta elégedetten nyilatkozott a repülés után a Rotax-motoros kétüléses gyors felszállásáról, emelkedéséről, vezethetőségéről, és az érintőképernyős műszerfal működéséről.
Ahogy a projekt vezetője a sikeres landolás után jelezte: sok embernek lett köze a házi építésű repülőgépekhez, és sok ember számára ez az élmény életre szólóan meghatározó lehet. „Be akartuk bizonyítani mindenkinek, hogy repülőgépet készíteni nem olyan bonyolult és elérhetetlen.” A kittben megkapott és összeépített, olcsó szerkezet esély sokak számára saját gépre, a repülés örömének megélésére, akiknek egy „igazi” gép megszerzése lehetetlen lenne.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!