Óriásdaruk a sínek felett: finisben a fényeslitkei terminál építése
Már állítják az óriásdarukat az Ázsia és Európa közötti vasúti áruforgalom új csomópontjában, a magyar–ukrán határnál található fényeslitkei East-West Gate (EWG) intermodális terminálon. A kontinens legnagyobb, 5G-technológiát és zöld energiát használó szárazföldi terminálja heteken belül elkészül, 2022 második negyedévben pedig már éles üzemben is fogadja a szerelvényeket. Az egy év alatt megépülő EWG visszahelyezi Magyarországot a logisztika világtérképére.
Harminc éve várt beruházás közeledik a befejezéshez a magyar–ukrán határ melletti Fényeslitkén. A térség a rendszerváltásig nemcsak Magyarország, hanem Kelet és Nyugat egyik legfontosabb, szerelvények ezreit fogadó vasúti csomópontja volt, azóta viszont szinte teljesen leépült. Az elmúlt évtizedekben ugyan számos elképzelés és tanulmányterv született a fejlesztésre, több alapkövet is leraktak, valódi előrelépés mégsem történt – egészen mostanáig.
A magánberuházásban épülő EWG terminál mindössze egy év alatt jutott el az indulástól az utolsó munkálatokig. Nem túlzás kijelenti, hogy a létesítmény villámsebességgel épül, két hónappal ezelőtt például még szinte nyoma sem volt a mára már felépített hatalmas raktár és kiszolgáló épületeknek. Pedig a terminál technológiai megoldásai és méretei is egészen imponálóak: területe nagyobb, mint a Margitsziget, a megépült normál és széles nyomtávú vasúti pálya hossza meghaladja a 10 kilométert, a betonburkolat harminc focipálya nagyságú. Az EWG-n a legmodernebb technológiákat alkalmazzák, számos logisztikai megoldást itt vezetnek be a kontinensen elsőként.
Többek között ezekben a napokban építenek fel a terminálon egy 41 méter széles és két 28 méter széles, sínen guruló óriásdarut, valamint egy 20 méter magas gumikerekes darut az osztrák Künz szakemberei. Az 5G-s kapcsolat segítségével távolról vezérelt óriásdaruk méretüket és az alkalmazott technológiát tekintve is egyedülállók Európában, egyenként 45 tonna terhet tudnak rakodni. A Lengyelországban készült darukat 40 kamionnal szállították Fényeslitkére, a legnagyobb speciális kísérettel érkezett elem 32 méteres volt.
Az új terminál kapacitására nagy szükség van, hiszen Ázsia és Európa között évről-évre rekordokat dönt a vasúti áruforgalom. Jelenleg a fehérorosz-lengyel határon, Breszt és Małaszewicze terminálján rakják át szélesről normál nyomtávú kocsikra a konténereket, és fordítva, de ezek kapacitásuk határán működnek, és jelentős, többnapos várakozásra kényszerülnek a konténervonatok. Már ezért is van létjogosultsága egy alternatív útvonalnak, ráadásul a piac a forgalom további bővülésére számít, az EWG pedig erre kínál megoldást. Nemcsak Kínából, hanem Japánból és Dél-Koreából is érkeznek majd áruk a terminálon keresztül Európába, Magyarország pedig újra jelentős tényezővé válik a vasúti logisztikában.
A terminál, amely évente akár 1 millió 20 lábas konténert is át tud majd rakodni, elméleti kapacitását és területét tekintve is a legnagyobb ilyen létesítmény a kontinensen. Az EWG a magyar és az EU-s klímacélokkal összhangban nagy figyelmet fordít a környezetre. A létesítmény energiaellátását többek között nagy teljesítményű napelempark, valamint hőszivattyúrendszer biztosítja, a daruk és a járművek is elektromos hajtásúak.
Az EWG-be a legmodernebb technológiát építik be, itt irányítják majd Európában elsőként távolról, 5G segítségével a darukat, valamint egy magyar startup közreműködésével felépítik az EWG digitális ikertestvérét (Digital Twin) is, amely valós időben, 3D-ben követi a logisztikai központ folyamatait és működését – a vonatok, a kamionok, a daruk mozgását és az áruk útját.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!