Open Dagen Volkel – százéves a Holland Királyi Légierő
A Holland Légierő (Koninklijke Luchtmacht) minden évben megrendezi Open Dagen (Nyílt Nap) nevű eseményét, amikor ingyenes repülőnap keretében vendégül látják az érdeklődőket. Rotációs rendszerben Gilze-Rijen és Leeuwarden után ez évben a Volkel Légibázison tartották az eseményt. 2013-ban százesztendős a Holland Légierő, és ez különleges hangsúlyt is kapott a repülőnapon.
A világ repülőnapjaira rányomja a bélyegét a gazdasági recesszió és a megszorítások tömkelege. A hollandok is úgy vágtak neki az ünnepnek, hogy közben légierejük képességeit, méretét csökkentették. Hajdanán még 136 F–16-os szolgált Németalföldön, manapság már 68 darabra csökkent a számuk (ténylegesen 24 bevethető). A volt holland Falconokból 36 a chilei és 6 a jordán légierőben repül.
Az utódnak kiválasztott F–35 Ligthning II. fejlesztéséhez bár 800 millió dollárral járultak hozzá, a legyártott 3 példányt konzerválták, amíg a parlament végső döntést hoz a beszerzésről. Hiába nagyon gazdag Hollandia, az F–35 beszerzési keretéből (4,5 milliárd euró) a tervezett 85 helyett már csak 56-ot tudnának megrendelni. A 35-ös ráadásul jóval hangosabb, mint az F–16-os, így a tervezett bázison, Leeuwardenen sem biztos, hogy lehetne üzemeltetni ezt a típust a közeli város zajterhelése miatt (Hollandiában kiemelten fontos a környezetvédelem).
A szállító- és tankerkapacitás is jelentősen csökkent, amikor a KDC–10-es teherszállító és tartálygépek egyikét kiselejtezték, a megmaradt egy példány nem nevezhető teljes értékű képességnek.
A helikopteresek 17 Cougar/Superpuma közepes szállító forgószárnyasából is 14-et kivontak, és csak három maradt kutató-mentő feladatokra. Szolgálatba állt azonban az NH–90-es szállító helikopter, megmaradt a 30 gépes AH–64D Apache csatahelikopteres egység, van két C–130-as szállítógépük és 13 CH–47D Chinook szállítóhelikopterük is. Szolgálatban áll négy üteg MIM–104 Patriot és nyolc MIM–23 Improved Hawk légvédelmi komplexum.
A légierő megmaradt gépeit és fejlesztéseit azzal is jellemezhetnénk, hogy Hollandia területe 2/3-a hazánkénak, 16 milliós lélekszámmal. Ehhez képest a harci repülőeszközei, szállítókapacitása többszöröse a Magyar Honvédség képességeinek.
A százéves holland légierő minden évben kimagasló Open Dagent szervez, illusztris résztvevőkkel. Ebben az évben az amerikai költségvetési botrány miatt kialakult takarékossági intézkedések miatt a USAF és a nemzeti gárda sem vesz részt a repülőnapokon, így szűkült a résztvevők listája. (Néhány éve még a Blue Angels is – egyedül Európában – ellátogatott Leeuwardenbe.) Most a 9-kor induló műsor első résztvevője a Luftwaffe JG71 Richthoffen díszfestésű F–4 Phantom II. vadászgépe volt, őt és társait két hét múlva vonják ki Wittmundból.
Utána a lengyelek MiG–15 (SB LiM-2A) gépe, majd a svéd légierő történelmi kötelékének AJS-37 Viggen harci gépe következett. Csöndben megjegyzem, hogy akármennyire mi vagyunk a csekély számú Griff-üzemeltetők egyike, még soha nem járt nálunk a történelmi kötelék egy tagja sem bemutatózni, pedig van repülőképes Lansen, Tunnan és Draken gépük is (vasárnap repült az S60 is tőlük). A Viggen után Gripen repült, a cseh légierőtől. A pilótája – és ez szinte az egész napi bemutatókra érvényes volt – nem a nagy magasságú, nehéz technikai elemekkel tűzdelt demókat nyomta, talán az alacsony felhőzet miatt inkább a rossz idős és nézőbarát, sok földközeli áthúzásos figurákat. A cseh pilóta kiváló bemutatójába minden elemhez, fordulóhoz egy-egy orsót is hozzácsapott, amúgy Vári Gyula módra.
A franciák Ramex Delta-bemutatója két Mirage-2000N csapásmérő szimulált légitámadása volt, ez mindig is különleges látványt nyújt. Tavaly Ostravában is megcsodálhatta a közönség, idén itt találkoztam velük először. Sajnos Kecskemét ebből is kimarad. A német légierő Bo–105-ösét nem tépik annyira, mint a RedBull polgári gépét, de szépet repült vele a pilótája. A belga légierő F–16MLU demója, számomra is meglepetésre, „lenyomta” a házigazdák és a Solo Türk (Török Légierő) Falcon programját. Nem sok helyen lehet látni Gloster Meteort a levegőben: itt igen. A Meteor bumfordinak tűnik, ha a vele egykorú Me-262-est is látja az ember, de dinamikus repülése kellemes meglepetés volt. A dánok új C-130J gépe infraszórással és kemény bedöntésekkel tarkított demója is fergeteges volt.
A kötelékek közül először a svájci mutatkozott be 11 óra tájékában. Utána a holland történelmi gépek repülési blokkja kezdődött, többek között Piper, Spitfire, B–25 Mitchell és Avro Anson is repült. 12.30-kor kezdődött a hollandok bemutatója. Az első az AH–64D Apache és az F–16MLU közös repülése volt, majd az Apache és az F–16 szólóprogramja. Utánuk 10 F–16-os startolt el, majd később visszatért „lerombolni a fél repteret” képességbemutatójával. Hozzájuk csapódott a KCD–10 utántöltő, egy C–130 Hercules, négy AH–64D Apache és két Chinook. A bemutatót pirotechnikával is színezték.
A program pörgött tovább. Az olaszok köteléke, a Frecce Tricolori 14.30 környékén repülte évek óta kitartóan magas színvonalú bemutatóját. A cseh légierő díszfestésű Mi–24D (Mi-35) helikoptere tigriskarmolásokkal az oldalán emelkedett a levegőbe. Az osztrákok PC–7 gépe után a finnek F/A–18 vadászbombázója mutatkozott be. A finn pilóta sajnos magasabban repült, függőleges elemekkel tarkított demója a szürke égen, szürke repülőgép-effektussal nem hozta lázba a közönséget, akárcsak sajnos hazánk 42-es oldalszámú Delta Gripenjének hasonló repülése sem.
Langó Viktor százados úr programja szakmailag kiváló, de közönségbarátnak semmiképpen nem lehet leírni. A nézőknek alacsony áthúzások, vízszintes fordulók, közeli páraleválások kellenek, nem nagy magasságú palástorsók. A „repülő karácsonyfa” pedig relatíve kis repülőgép, nagyobb magasságban és távolságon sötétszürke pont csak az égen. Nem volt sem infraszórás, sem a kiengedett üzemanyag begyújtása. Hazánkat a statikus soron a kísérő 407-es oldalszámú AN–26 mellett a HAW 02-es C–17 szállítója is képviselte.
A mieink után repült a Királyi Légierő műrepülő köteléke. A Red Arrows a tavalyi balesetek óta újjászervezve ismét erejének teljében van, megszokottan látványos bemutatót tartottak. A britek után a lengyelek következtek. A Szu–22M4 géppárjuk a Ramex Deltához hasonlóan támadta a repülőteret, és a két bicskaszárnyú géppel kiválóan repültek a swidwini pilóták. A törökök Solo Türk programját egy komoly extázisban lévő, angolul beszélő műsorvezető kiabálta végig. Nagyon magas színvonalú repülés volt, hasonlóan a belga kollégájához.
A Francia Őrjárat is a levegőbe emelkedett. Az idén 60 éves műrepülőcsapatról csak elismeréssel lehet írni. A kötelék után ismét egy másik (The Last) Spitfire Mk. PRXIX-es volt a levegőben, majd a holland történelmi sugárhajtású kötelék állt össze, F–16, Gloster Meteor, Hawker Hunter és Fouga Magister gépekkel. Vasárnap a KLM légitársaság egyik utasszállítóját is alakzatban kísérte 10 F–16-os.
A statikus soron két tucat sugárhajtású repülőgép (F–16, A–7, Eurofighter, Rafale, Sk60, L–39 stb.) mellett sok szállító és veterán repülőgépet is meg lehetett tekinteni.
A hollandokra eddig sok panasz volt a repülőnapokon agresszív, „nyomulós” viselkedésük miatt. Volkelben ennek nyomát sem láttuk, felhőtlenül szórakozó, pihenő, és kedves németalföldit annál többet.
A repülőkultúrának egyben bölcsője is ez a hely, sok-sok kiadványt, ruhát lehetett vásárolni, és legalább 10 század – köztük sok külföldi – különféle relikviáit árulták. A hollandok hamburgere currys ketcuppal, és a finom sültburgonyája is vendégváró volt.
Javaslom mindenkinek, aki tud, menjen el a következő Open Dagenre. Nem fog csalódni.