Őcsény, repülőverseny, repülő életforma
Több mint ezer felszállással zárták az őcsényiek az idei, 59. Magyar Nemzeti Vitorlázórepülő Bajnokságot. Jövő nyáron ezt a számot is túlszárnyalják majd, ugyanis Őcsény Európa-bajnokságnak ad majd otthont.
A jövő évi verseny apropóján nemcsak nemzeti bajnokságnak nevezhetjük az egy hete lezárt rendezvényt, hanem Elő-EB-nek is, ugyanis több nemzetközi versenyző kipróbálta a magyar szervezésű bajnokságot.
A tízből két napot a kedvezőtlen időjárás miatt le kellett fújni, de a versenyzőknek így is elég idejük maradt arra, hogy összemérhessék tudásukat és gépeik teljesítményét. Az időjárás nem volt egyszerű, hiszen a versenyszámok nagyobb részét zivataros, esős időben kellett teljesíteni, ezért az egyéni tudás nagyon sokat számított, és az időjárást is alaposan ismerni kellett a siker érdekében.
Amikor sportversenyről beszélünk, egyszerűnek tűnhet, az, hogyan dől el, hogy ki a győztes. A vitorlázórepülés esetében ez nem annyira egyszerű. Itt nem elég a szabályokat követni és majd a bírák eldöntik... Itt ennél többről van szó. A vitorlázórepülés, vagy az ilyen jellegű versenyek egy életformát, a versenyző egy rövid életciklusát foglalják magukba.
Ez a tíz nap nem csak egyéni teljesítményekről szólt. A pilótáknak nem csak egymással, hanem az időjárással, a feladattal és a fáradtsággal is meg kell küzdeniük. Ebben rejlik az egész esemény varázsa. A közel 80 repülőgép egymással verseng, de a benne ülő emberek egymást is segítik. Lentről, apró kis törékeny fehér „akármiket” lát az ember, de ha végigsétál a táborhelyen, a rádiókon hallani lehet, ahogy a titkos, vagy titkosnak hitt frekvenciákon, lentről kommunikálnak a versenyzők és kisegítőik, de a legnehezebb helyzetekben a versenytársak egymásnak is segítenek a bajban.
Csak állsz és bámulod délután az eget, és egyszer csak azt érzed, hogy csepereg az eső. Felhőnek semmi nyoma. Egy vitorlázórepülő süvít haza... Eldobta a vizet. Talán ő a nap győztese. Ezt még korai megállapítani. Biztosat csak akkor tudunk, amikor már minden gép betakarva és lenyűgözve pihen a helyén, a lemenő nap megcsillan a vontatógépek fáradt ablakain. Minden elcsendesül, a hangár sötéten ásít, és hipp-hopp, elnyeli a felé tolt gépeket.
A sátrak előtt a vacsoránál versenyzők kielemzik a nap eredményeit, teljesítményeit és az a legszebb benne, hogy ezt nem egyedül, hanem közösen, más pilótákkal együtt.
Ez az a sportág, ahol nincs ellenség, csak ellenfél és egyedül, magára utalva sosem győzhet senki. Talán ez az egyetlen olyan sportág, ahol a fizikai erő és a tudás egymás nélkül semmit sem érnek.
Itt a takarodó ideje. Körülnézek. Minden és mindenki a helyén. Csodálatos, ahogyan a reggeli nyüzsgés és izgalom, lassacskán nyugodt, festményszerű képpé alakul a félhomályban.
Eredmények:FAI Klub géposztály:
1. Siket Zsolt Dunaferr
2. Arday Dániel Malév
3. Mészáros Zoltán Esztergom
Vegyes 15 m-es osztály:
1. Laurinyecz Sándor Kvasz
2. Tamás Ferenc DAC
3. Kiss Dániel ACFH
Vegyes Open:
1. Szabó Péter Alföldi
2. Hegedűs László Alföldi
3. Halász László Alföldi
Külön értékelt 18 m-es osztály
1. Szabó Péter Alföldi
2. Halász László Alföldi
3. Verebélyi Zoltán Alföldi
Elő EB 15 m-es osztály
1. Ivan Novak Csehország
2. Laurinyecz Sándor Magyarország
3. Mauro Brunazzo Olaszország
Elő EB Open
1. Hegedűs László Magyarország
2. Szabó Péter Magyarország
3. Halász László Magyarország
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!