Nyugdíjba ment Kargó Lajos

Prohászka Csaba   ·   2013.06.19. 09:00
400kargolajosx

Hét év mozdonyvezetői, majd ezt követő 35 év mozdonyirányítói pozícióban töltött szolgálat után nyugdíjba vonul Szabó Lajos, vagy, ahogy a szakmabeliek hívják, „Kargó Lajos”. Becenevét a bravúros, sokszor kivitelezhetetlennek tűnő operatív (nem a tervezett forduló szerinti) tehervonati mozdonyfordulók és mozdonyirányítás miatt kapta. Erre utal a „Kargó” név.

Aki a magyar vasúton az utóbbi néhány évtizedben mozdonyvezetőként dolgozott vagy a forgalomirányításban vett részt, nem kerülhette el a vele való közvetett vagy közvetlen találkozást. Meghatározó stílusa miatt mindenkiben kialakult róla egy kép, de az biztos, hogy semleges senki nem maradt. Pályáját 1971-ben kezdte mozdonyvezetőként, majd hét évvel később egy fegyelmi ügy miatt a pécsi vasút-igazgatóságon tett látogatását követően kapott ajánlatot mozdonyirányítói munkára, amit természetesen el is fogadott. Kezdettől fogva munkáját a megszállottság jellemezte, emiatt mára szinte legendává nőtte ki magát.

Lajos többnyire két telefonon értekezett egyszerre<br>(képek: a szerző)

Mivel a magyar tehervonati közlekedést nagymértékű operativitás (menetrendtől eltérő közlekedés) jellemzi máig is, ezért sok esetben az előre meghatározott fordulótól el kell térni. Lajos tehát ezt az operatív tervezést olyan tökélyre fejlesztette, hogy a jobb mozdonykihasználás érdekében képes volt a több szolgálattal később érkező emberek beosztását is módosítani. Természetesen ennek az utána szolgálatba lépő közvetlen kollégái nem nagyon örültek, hiszen „elhasználta” előlük az embereket.

Adott esetben képes volt a mozdonyvezető kollégákat szolgálatuk előtt akár másfél nappal is felhívni, hogy ne a vezénylésben szereplő vonathoz, hanem egy másik, általa kijelölt vonathoz jöjjenek. Az adott „bravúrt” közvetlen kollégái (mozdonyvezető, vonalirányító vagy szolgálattevő képességeinek ismeretében vállalta be. Az évek során kialakult munkakapcsolatoknak köszönhetően mindenkiről tudta, hogy ki mennyire „bevállalós”. Ha mozdonyvezetőként Lajos szolgálatában jelentkeztünk, tudtuk, hogy a legtöbb esetben nem az előre tervezett vonatot fogjuk csinálni. Aztán persze sokat anekdotáztunk egymás között a Lajos által levezényelt pörgős szolgálatainkról.

Lajos nyugdíjazásától lesz olyan, aki fellélegzik és lesznek olyanok, akik szép emlékként gondolnak a Lajos által szervezett, pörgős, sokszor országjáráshoz is hasonlítható szolgálatokra.

Az irányítói székben

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Az NSK csapágyinnovációi az InnoTrans 2024-en

iho/vasút   ·   2024.07.03. 12:00

A japán gyártó a közelgő InnoTrans 2024 nemzetközi közlekedéstechnológiai vásáron mutatja be, miként segíthetik világelső megoldásai az európai vasúti ágazatot abban, hogy a szegmens lépést tartson a növekvő fogyasztói elvárásokkal.

Közlekedésfejlesztés Közút Közlekedéstervezés Automobil

Újlipótvárosban az autósok mintegy fele szabálytalanul parkol a járdán kijelölt helyeken

iho.hu   ·   2024.07.02. 12:00

A helyi civilek azonnali megoldást kérnek az önkormányzattól, miután kiderült: a járdán ferdén kijelölt helyeken negyvenkilenc százalék szabálytalanul parkol, harminc helyszínen hiányoznak a parkolást jelző kötelező táblák és felfestések, illetve továbbra is több ingyenes parkolási engedélyt adnak ki, mint ahány parkolóhely összesen van a városrészben.