Nyugati: mire lesz elég két hét?

Kemsei Zoltán   ·   2015.06.17. 14:00
00kicsi

Tény, hogy az utasperonoktól a felsővezetékekig, a csarnoktól a vágányokig, a biztosítóberendezéstől a távközlésig sok mindent lehetne az ország egyik legforgalmasabb pályaudvarán elvégezni, egy több hónapos lezárás alatt. Na de – kérdezhetnénk – az aprómunkához miért is kell az egész pályaudvart lezárni?

Az elvégzendő feladatok többsége külön-külön is teljes vágányzárat igényelne, így például több helyen a kitérők cseréje, vagy a biztosítóberendezésen végzendő munkák. Cserélni kell többek között a 16-os kitérőt és a „kis” X–XI. vágányokat, amelyek a torony mellett találhatók – a pályaudvar teljes lezárása nélkül ezeket nem lehetne megoldani. Városliget elágazás felé a jobb vágányon teljes ágyazatcserét végeznek, harminckét csoportkitérőben kell alkatrészeket cserélni, számos kitérő faaljai is megújulásért kiáltanak. A már korszerűtlennek számító, de működőképes vonóvezetékes hálózatot, és az azokat hordozó csatornákat is fel kell újítani, miképpen az energiaellátás hét transzformátora, a felsővezetékek feszítőrendszere is karbantartásra szorul, emellett át kell vizsgáni az egész „pókhálót”.

Borostyán az ablakban – az üvegfelületen is, a királyi váró felőli oldalon<br>A képre kattintva galéria nyílik<br>(a szerző felvételei)

Az utasperonok több helyen repedezettek, a csarnok és a pénztárrész üvegfelületeit is tisztítani, a törött, repedt elemeket cserélni kell. A sokszor reklamált beázások ezzel sajnos nem szűnnek meg teljesen, a csarnok alapos felújításához az Örökségvédelem egyetértését is meg kell szerezni, a bürokrácia ez esetben jóval tovább tart a tényleges munkánál. A pénztárcsarnokban is burkolat-, és tetővilágító-cserék lesznek, az úgynevezett „ceglédi folyosót” is megszépítik. Jelentősen javítja majd a szerelvények gyors fordítását, hogy a XIV–XV. és a XVI–XVII. vágányok közé víztöltő berendezést építenek, a kocsik mosdóinak feltöltése tolatási mozgások nélkül valósulhat meg.

Valójában nem az idő kevés, hanem a pénz: 290 milliót „tapsolhatnak” el, ennyiből még a legszükségesebbek is csak csücskösen lesznek meg...

A csarnok szerkezetén csupán kisebb munkákat végeznek majd el

Az utasok két héten át, június 22–július 5. között tehát kénytelenek lesznek mellőzni a Nyugatit – a pénztárcsarnok és a hozzá vezető folyosó azonban reggel hattól este nyolcig nyitva tart majd. A 71-es vonal összes, és a 70-es vonal néhány vonatának végállomása Rákospalota-Újpest lesz, innen a metró villamospótló buszokkal lesz elérhető – a vágányzár idejére egy új, 14A jelzésű járat is indul Újpest-Központig. A 70-es vonal vonatainak jelentős része a 100a szerelvényeivel összevonva, Szob–Cegléd zónázóként és Vác–Monor személyvonatként jár. Rákosrendező amúgy nehézkes megközelítésén a 30-as buszcsalád ideiglenesen módosított útvonala javít az angyalföldi, a 32-es buszoké pedig a zuglói oldalon.

Repedezett és megsüllyedt a pénztárcsarnok padlóburkolata is

Zugló lesz a végállomása minden, a 100-as vonal felől (Debrecen, Nyíregyháza, Záhony) érkező intercitynek, a megállóhely tömegközlekedési kapcsolata (7-es buszcsalád, 1-es villamos) kielégítőnek mondható. Kőbánya-Kispesten fordulnak majd a Záhony felől érkező sebesvonatok, a szegedi intercityk pedig Kelenföldig közlekednek. Emiatt a Tárnok és Székesfehérvár felé közlekedő személyvonatok csak Kelenföldtől kifelé járnak, de az „S-Bahn” kedvelői Kőbánya-Kispesttől Kelenföldig pótjegy nélkül utazhatnak a szegedi vonatokon. A lajosmizsei vonalon szintén június 22-étől hirdettek meg vágányzárat, Kőbánya-Kispesttől Ócsáig pótlóbuszok közlekednek majd.

A budapesti tömegközlekedés változásaival a BKK honlapja foglalkozik részletesen.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek