Nyilvános az időközi jelentés a Hableány tragédiájáról

iho/hajózás   ·   2020.07.03. 09:00
k_6096_69

„A szakmai vizsgálat célja a víziközlekedési baleset és a víziközlekedési esemény okának, körülményeinek feltárása, és a hasonló esetek megelőzése érdekében szükséges szakmai intézkedések kezdeményezése, valamint javaslatok megtétele. A szakmai vizsgálatnak semmilyen formában nem célja a vétkesség vagy a felelősség vizsgálata és megállapítása” – olvasható a Közlekedésbiztonsági Szervezet időközi jelentésében, amely bárkinek elérhető, nyilvános. A Nagyon súlyos víziközlekedési baleset című jelentés összefoglalója után részletesen közli

  • a baleset lefolyását
  • az eltűntek felkutatását és a roncs kiemelését,
  • a baleset következményeit.

(fotó: Vörös Attila)

„2019. május 29-én, 20 óra 20 perckor a Duna budapesti szakaszán a Hableány nevű termes személyhajó egy egyórás városnéző körútra indult, fedélzetén 33 fő Koreai Köztársaságbeli utassal és kétfős magyar személyzettel. A termes személyhajó 20 óra 47 perckor a Lánchíd alatti szakaszon völgymenetből hegymenetbe fordult, hogy visszatérjen a Jászai Mari téri kikötőhelyére.

Ugyanebben az időben a Viking Sigyn kabinos személyhajó is elindult hegymeneti irányban, a Lánchíd felett levő, bal parti »Akadémia« kikötőpontonról. A Viking Sigyn elindulása után a balpart mellett haladt csökkentett, 1,7-2,2 km/óra sebességgel. A Hableány személyhajó 20 óra 56 perckor megelőzte a Viking Sigyn kabinos személyhajót úgy, hogy annak bal oldalán haladt el. Ekkor a Hableány termes személyhajó sebessége 7,0 km/óra, a Viking Sigyn kabinos személyhajó sebessége 2,2 km/óra volt.

A két hajó közötti sebességkülönbség miatt a hajók gyorsan távolodtak egymástól. A Parlament épületét elhagyva a Viking Sigyn kabinos személyhajó gyorsítani kezdett, és megkezdte a Margit híd meghajózásához szükséges menetirány felvételét. Ez idő alatt a Hableány termes személyhajó jobbra tartva a bal part felé húzódott. A két hajó mozgása eredményeként 21 óra 00 perckor a Hableány termes személyhajó keresztezte a Viking Sigyn kabinos személyhajó útvonalát, és átkerült annak jobb oldalára. A keresztezés idején a két hajó távolsága 190 méter volt egymástól.

A Viking Sigyn kabinos személyhajó folyamatosan növekvő sebessége a híd előtt elérte a 12,4 km/óra értéket, ami már meghaladta a Hableány termes személyhajó menetsebességét. A Margit híd megközelítése során a két hajó távolsága folyamatosan csökkent, és azt elérve egyszerre haladtak be a hegymenő forgalom számára kijelölt hídnyílásba.

21 óra 05 perckor a két hajó a híd alatt összeütközött. Az ütközés következtében a Viking Sigyn kabinos személyhajó maga előtt tolva keresztbe fordította, majd oldalára döntötte a Hableány termes személyhajót. A felborult Hableány termes személyhajó 7 másodperc alatt elsüllyedt, a nyitott utastereken tartózkodók a vízbe estek, többen a hajó belső utasterében rekedtek. Az ütközés után a Viking Sigyn kabinos személyhajó STOP manővert hajtott végre.

A Viking Sigyn kabinos személyhajó számára veszélyes lett volna a hídpillérek között maradni, ezért az ütközés után hegymenetben kihajózott a Margit híd alól. Közvetlenül a híd utáni vízterületen megállt, a személyzet mentőgyűrűket dobott a vízbe és a hajó mentőcsónakjával megkezdte a vízben lévő emberek mentését. A hajó vezetője körülbelül 21 óra 09 perckor kezdte meg az eset bejelentését a NAVINFO rádióállomásnak.

A térségben tartózkodó hajók személyzetei észlelték a vízben sodródó embereket és azonnal megkezdték a mentést. A mentésbe a riasztott vízirendészeti járőrhajó is bekapcsolódott. A Viking Sigyn kabinos személyhajó a helyzetét 21 óra 38 percig tartotta, majd a NAVINFO rádióállomással történt egyeztetést követően az első alkalmas helyen kikötött.

A balesetet követő mentés során 14 személyt találtak meg és emeltek ki a vízből, közülük 7 utas túlélte a balesetet.”

Beszámol a jelentés a vizsgálati tevékenységről a dokumentációk, rádiófelvételek, térfigyelő és biztonsági kamerák felvételeinek a beszerzéséről is.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Városi vasút

Fénytörés Miskolcon

iho.hu   ·   2024.12.16. 18:10

Sajátos megvilágításba helyezi BAZ vármegye székhelyének közúti helyzetét a tény, hogy öt napon másodszor hajtott gépjármű a fényvillamos, a 202-es ČKD Tatra KT8D5-ös elé.