Nyereséges a Norwegian, jöhetnek az új 787-esek
Nyereséggel zárta a 2013-as évet a Norwegian Air Shuttle diszkont-légitársaság, bár utolsó negyedéves működésük veszteséges volt – közölte a cég csütörtökön.
A Norwegian honlapján olvasható közlemény szerint a cég 2013 utolsó negyedévét 238 millió norvég koronás (10,4 milliárd forintos) veszteséggel zárta, teljes évi eredménye viszont 437 millió koronás (16,1 milliárd forintos) nyereséget mutat az adózás előtt.
A légitársaság hangsúlyozta, hogy ez a hetedik egymást követő év, amikor nyereséget tudtak termelni, bár a 2013-as eredmények alacsonyabbak a 2012-esnél, amikor 623 millió korona volt a nyereség. A cég forgalma 2013-ban 15,6 milliárd korona volt, 21 százalékkal magasabb az egy évvel korábbihoz képest.
Kiemelték, hogy a hosszú távú járatok beindítása mintegy 216 millió koronával terhelte meg a költségvetést.
Növekedett a diszkonttársaság utasforgalma is, az elmúlt évben 20,7 millió utast szállítottak, hárommillióval többet, mint egy évvel korábban, töltöttségi mutatójuk pedig nem változott, bár erről adatot a Norwegian nem adott meg közleményében.
Bjorn Kjos, a légitársaság vezérigazgatója az eredményeket a közlemény szerint úgy értékelte: nem várt és jelentős költségek jelentkeztek a hosszú távú járatok üzemeltetésének beindításával, több gépük átadás-átvétele is csúszott, és a norvég korona gyengülése is negatívan hatott. Ezzel együtt az üzleti modell sikeres és teljesítette az elvárásokat, az üzemelésből származó pénzforgalom jelentős, ugyanakkor csökkentették a költségeket, emelték a kapacitásokat és szinten tartották a gépek töltöttségi mutatóját.
Mindeközben a cég terjeszkedési irányát jelzi a bejelentés, miszerint négy új Boeing 787-9 Dreamlinert vesz a légitársaság, ezzel tizennégyre emelkedik a norvég diszkont társaság által rendelt szélestörzsű gépek száma. A Norwegian csütörtöki tájékoztatása szerint az újabb gépekre a járathálózat bővítése miatt van szükség, a várhatóan 2017-ben és 2018-ban érkező repülőgépeket az International Lease Finance Corporationtől (ILFC) lízingelik. A légicég jelenleg három Dreamlinert üzemeltet, de ezek a kisebb, 8-as variánsok, amelyből további öt érkezik a flottába, másik kettő 9-es pedig várhatóan 2016 első negyedévében áll szolgálatba. A Dreamliner 9-es változatát – amely húsz százalékkal több utast tud szállítani, mint a 8-as verzió – a gyártó Boeing még teszteli, várhatóan ebben az évben áll forgalomba.
A Budapestre is repülő Norwegian az egyetlen európai diszkont-légitársaság, amelyik hosszú távú járatokat is üzemeltet, jelenleg Thaiföldre és New Yorkba repülnek, emellett 119 további célállomás szerepel az útvonalhálózatukban, ezeket 84 darab Boeing 737-essel szolgálják ki. Az újabb 787-esek beszerzésének híre azt jelzi, hogy noha a Norwegian egyike volt azoknak a társaságoknak, amelyek a legutóbbi időkben is sokat panaszkodtak az új típus üzemeltetése körüli hibákra, a cég továbbra is ezekre a gépekre alapozza interkontinentális hálózatának jövőjét.
Mint azt az iho/repülés korábban jelezte, korábban a szaksajtó feltételezte, hogy a norvégok azokat a korai építésű 787-eseket akarják megszerezni, amelyekre nemrég mondta vissza a Lion Air egy korábbi szerződését, és amelyek emiatt hamarabb forgalomba állíthatók, mintha a légitársaság kivárná a sorát a jelenleg 913 gépet tartalmazó megrendelési listán. Azonban azok a gépek természetesen a most futó 8-as sorozat példányai, tehát a Norwegian inkább kivár és a nagyobb gépet üzemelteti majd.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!