Nők a vezetőálláson?

Móricz Zsiga   ·   2012.11.27. 17:00
S6309835

A napokban érdekes hír jelent meg a hvg.hu internetes portálon. Idézem: „A magyar vasúttörténet során először állhatnak szolgálatba női motorvonat-vezetők. A MÁV csoport és a GYSEV Zrt. közös felhívásban keres motorvonat-vezető gyakornokokat, elsősorban a két cég más munkakörben dolgozó alkalmazottai közül, akik 13 hónapos képzést követően állhatnak munkába motorvonat-vezetőként.”

Azt írja még a cikk, hogy eddig azért nem alkalmazott a két társaság mozdonyvezetőként nőket és azért akarja most is csak motorvonatokra kiképezni őket, mert a hagyományos mozdonyoknál a járműkapcsolás során jelentős súlyt kell megemelni, és ez nem ajánlott hölgyeknek.Motorvonat. Nincsen csavarkapocs, amit emelgetni kell, de baj esetén a segéd-vonókészülék sokkal nehezebb.

Lássuk, mit nem értek ebben a hírben! Európában jelenleg több országban is alkalmaznak lányokat, asszonyokat teljes értékű mozdonyvezetőként, többek között a szomszédos Ausztriában és Németországban. Ha ott elbírják a csavarkapcsot, nálunk miért nem? Arról már nem is beszélek, hogy vannak a munka világának olyan területei, ahol a „gyengébbnek tartott nem” bizony jelentős súlyokat emelget. Emlékszem, még a közértek idejében, a boltokban dolgozó női alkalmazottak 40-50 kg-os tejeskannákat cipeltek egyik helyről a másikra. Szerintem ma sincs ez másképp a nagy áruházakban, ha fel kell tölteni a raktárakat, a polcokat.  Vajon ezeknél a cégeknél miért nem aggódik értük senki? Vagy, ha a sport területén vizsgálódunk, láthatjuk, hogy van női súlyemelés. Úgy tűnik, ez a csavarkapocs dolog csak ködösítés. Valami fontosat szeretne elrejteni a szemünk elől. Az ilyen lepusztult hulladékok maradnának a nagy szakmai rutinnal rendelkező idősebb masinisztáknak.

Azt sem értem, hogy miért kell éppen most járművezetőket kiképezni, amikor a legfrissebb adatok szerint, a januártól novemberig terjedő időszakban, a MÁV-TR. budapesti VSZK területén, a személyszállítás 3,9 %-kal, a teherfuvarozás 2,9 %-kal lett kevesebb a 2011-es év, hasonló időszakához képest.  Vannak régiók, ahol ennél is kedvezőtlenebb a helyzet. Figyelembe véve a törvény által jelentősen megemelt nyugdíjkorhatárt, nem várható a munkavállalói létszám természetes fogyása a teljesítmények csökkenésének arányában. Így még átgondolatlanabbnak tűnik ez, a képzésről szóló elképzelés.

Ha azonban más szempontok alapján vizsgáljuk a dolgot, mégpedig abból a nézőpontból, hogy a munkáltató nem nekünk, munkavállalóknak akar jót, hanem profitot szeretne termelni, mégpedig minden áron és minél többet, akkor egyből világosan láthatjuk az elképzelés lényegét.

Amennyiben redukáltan felkészített mozdonyvezetőket (motorvonat-vezetőket) képeznek ki (akár férfiakat, akár nőket), akkor nekik nyilván alacsonyabb bért szeretnének majd fizetni. Ha az elképzelés megvalósul, fel kell készülnünk rá, hogy az olyan térségekben, ahol a motorvonatos közlekedés dominál, az idősebb, magas alapbérrel rendelkező, teljes értékű mozdonyvezető kollégákat nyugodtan el lehet bocsájtani vagy rávenni őket, hogy egyéni, a mostaninál jóval kedvezőtlenebb munkaszerződéseket kössenek munkaadójukkal.

Úgy tudom, jövőre „liberalizálják” a vasúti személyszállítást. Új társaságok jelennek majd meg a piacon, és némelyik vonalon kisajátítják maguknak (mondjuk: Kőszeg-Szombathely vagy Budapest Nyugati pu- Esztergom) a személyszállítási üzletágat, és ha beindulnak, nyilván nem a MÁV- Trakciótól szeretnének drága, de jól képzett mozdonyvezetőket átvenni, hanem az olcsóbb, kevesebb pénzért dolgozó motorvonat-vezetőket részesítik majd előnyben.

Ha a vállalat vezetése mindenáron női mozdonyvezetőket szeretne foglalkoztatni, hát tegye azt, de akkor teljes értékű masinisztának képezze ki őket, úgy, mint Svédországban vagy az USA-ban. Ha liberális demagóg lennék, azt mondanám, hogy sérti a nők egyenlő elbírálását az a tény, miszerint nem vezethetnek Szilit, Gigantot, vagy mondjuk Bobót. Azonban, ha ugyanolyan képzést kapnak, mint a férfi kollégáik, ha ugyanazt a munkát végzik, akkor természetesen ugyanaz a bér illeti meg őket, tehát maguk is jobban járnak, emellett nem rontják a régebben kiképzett masiniszták bérezésre és munkáltatásra vonatkozó alku pozícióját. Természetesen mindaddig, amíg a szállítási teljesítmények nem garantálják a járművezetők teljes foglalkoztatását, mindez csupán a jövőre vonatkozó terv kell, hogy maradjon! Ha egy házat építünk, nem lehet a tetővel kezdeni. Először az alapokat kell lerakni! Sérti az egyenjogúság elvét, hogy a képen látható Szili vezetésétől eltiltanák a hölgyeket.

Tisztelt cégvezetők! Először gondolkozzanak el azon, hogyan is lehetne több fuvart szerezni, hogyan lehetne több utast elszállítani, majd ezek után tervezzék meg a feladatok elvégzéséhez szükséges létszámot! Ha mindez megvan és nőket is szeretnének alkalmazni teljes értékű járművezetőként, annak szerintem a masiniszták többsége kifejezetten örülne. Ebben biztos vagyok.

Kapcsolódó hírek

Blog Vörösszemhatás

Vonatdömping a 37-es vasútvonalon

György-Dávid Valentin   ·   2024.10.23. 12:00

Hetedik alkalommal szerveztek emlékvonatozást a 37-es Somogyszob–Balatonszentgyörgy vasútvonalon, a 2009-es vonalbezárások egyik áldozatán. Hiába telt el tizenöt év, a helyiek nem felejtenek és várják vissza a „Piroskájukat”, ami összeköttetést jelentett a belső-somogyi települések és a Balaton között.