Nézzük meg, hogy mi is a dolga egy könyvelőnek
Egy könyvelő akkor tud igazán jól dolgozni, ha minden, a munkájához szükséges dokumentumot időben eljuttatunk számára. Továbbá az is nagyon fontos, hogy még a közös munka megkezdése előtt tisztázzuk, mi is a pontos feladata. Lássuk!
Milyen dokumentumok kerülnek feldolgozásra könyveléskor?
Az adótanácsadás és a könyvelés két külön dolog, de ha komolyan gondolod a vállalkozásod, akkor mindkettőre szükséged lesz. Utóbbinál viszont rendszeres és fontos feladatod is akad! Ahhoz, hogy mindent időben le tudj adni a könyvelődnek, tudnod kell, hogy mik is ezek az anyagok. A legfontosabb kimutatások, bizonylatok és dokumentumok, melyeket be kell nyújtani, azok a következők:
- Bankszámlakivonatok
- Szerződések
- Kiadási és bevételi pénztárbizonylat
- Költségszámlák (szállítói)
- Bevételi számlák (vevői)
Ha ezeket nem adod le hiánytalanul, akkor minden igyekezet ellenére sem lesz pontos a végeredmény, bárkit is bízz meg vele.
Milyen feladatokat lát el egy könyvelő?
Nem kizárt, hogy valaki jó adótanácsadó és jó könyvelő is egyben. Most viszont foglalkozzunk csak az utóbbival. Milyen feladatok tartoznak tehát ehhez a munkakörhöz?
Egy könyvelőnek rögzítenie kell a törvényi előírásoknak megfelelően a számlákat és a bizonylatokat. A hatályos pénzügyi és számviteli törvények szempontjából ellenőriznie kell a tőled kapott számlákat. El kell készítenie és el kell küldenie a NAV-nak a bevallásokat. Továbbá ő készíti az éves beszámolót (eredménykimutatást, mérleget és egyéb, kiegészítő mellékleteket).
Emellett az általad kért kimutatásokat is el kell készítenie. Követnie kell a vállalkozást érintő könyvelési és adózási törvényi változásokat (és tájékoztatnia kell róla téged). Továbbá szabálytalan vagy törvénytelen működés esetén is szólnia kell neked. Valamint ha külön megállapodtok róla, akkor a bérszámfejtést is ő végzi.
Mi nem tartozik egy könyvelő hatáskörébe?
Most már, hogy átvettük, hogy mit csinál egy könyvelő, nézzük meg azt is, hogy mi az, ami biztosan nem az ő feladata. Ezt is jó tudni, hogy például ne legyenek túlzott elvárásaink.
A befogadott számláid valóságtartalmát nem fogja ellenőrizni. Az ezekhez kapcsolódó szerződéseket és teljesítésigazolásokat sem fogja elkészíteni. Nem feladata és felelőssége a banki utalások határidőre történő teljesítése. Nem fogja helyetted a házipénztárat sem kezelni. Továbbá a céges partnerekkel való kapcsolattartás és szerződéskötés sem az ő hatásköre.
A lezárt üzleti évek iratainak tárolása, megőrzése sem tartozik az alapvető feladatai közé. Kivéve, ha erről is külön megállapodtok egymással.
És persze a korábbi könyvelőd által elkövetett hibák korrigálása sem alapvető kötelessége. Persze ha ilyet talál, akkor fel kell hívnia rá a figyelmed. Továbbá tájékoztatnia kell a várható következményekről, és célszerű neki megoldási javaslatot is kínálnia.
Hogy gördülékeny legyen a közös munka, érdemes tudni a fentiekről. Időben kell eljuttatnod minden dokumentumot, és le kell fixálni a felelősségi köröket. Így lesz hatékony és problémamentes a közös munka.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!