Nem tudták megmenteni a Szőke Tiszát

iho/hajózás   ·   2012.03.27. 10:23

Véget ért a Szőke Tisza megmentésére tett első kísérlet: a civil önkéntesek saját eszközökkel, és felajánlások segítségével próbáltak javítani a helyzeten – mindhiába, írja a Délmagyar.hu.

– Az önkéntesek folyamatos harcban álltak a hajótestbe betört vízzel. Bár időszakosan kisebb sikereket értek el, ezek sajnos nem bizonyultak tartósnak – tudta meg a lap Balogh Tamástól. A TIT Hajózástörténeti, Modellező és Hagyományőrző Egyesület elnöke a mentésről elmondta: március 10-én, szombaton a Tiszayacht Kft. munkatársai összetörték a kikötő vizét borító öt–tíz centiméteres jégtakarót, majd átrendezték az öbölben álló hajókat, bárkákat, uszályokat, hogy a mentéshez szükséges járművek jobban megközelíthessék a Szőke Tisza roncsát.

Az elképzelések szerint a hajó mellett elsüllyesztett és ebben az állapotban hozzákötött, majd szivattyúzással újra felemelt bárkának kellett volna felemelnie az ugyancsak szivattyúzással könnyebbé tett hajót. Ám a megvalósítást akadályozta a Szőke Tisza közelében felborult tápéi komp. A roncsemelő tagként alkalmazott bárka nem fért oda tőle a hajóhoz. A hajó felúsztatására tett első kísérlet tehát nem járt sikerrel. Napokon keresztül szivattyúzták a vizet a helyiségekből. Ezek vízmentességét azonban csak az otthagyott szivattyúval sikerült fenntartani. Amint leállították a berendezést, a szárazra szívott helyiség 20–25 perc alatt újra megtelt.

– A géptérben és a kazántérben álló víz meg sem mozdult. A hátsó hajótérben négy centiméterrel csökkent a vízszint, majd megállt. Az orrban ugyan sikerült többször is teljesen vízteleníteni a lánckamrát és a matrózszállást, a víz azonban minden alkalommal visszatért. Bár az elsüllyedt hajóorr tíz centiméterrel felemelkedett – ekkor sikerült is az emelőtagként használt bárkához kötni – ám sajnos újra megtelt vízzel, s ekkor a köteleket elszakítva, mint a vízbe dobott kő, süllyedt újra a fenékre – összegezte Balogh Tamás. Hozzátette: a civilek a lehetőségeik végére értek. Nem rajtuk múlt, ők mindent megtettek, ami módjukban állt – a rendelkezésre álló erőforrásokkal ennyi sikerült. Ha valaki más még akar tenni valamit: itt az utolsó lehetőség, hiszen a felszámoló hamarosan eladásra hirdeti meg a hajót.

A haláltusáját vívó Szőke Tisza<br />(fotó: Tevan Imre)

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Városi vasút

Több mint hatszor elmentek már a Holdra: három éve közlekednek a vasútvillamosok Szeged és Hódmezővásárhely között

MÁV/iho   ·   2024.11.29. 17:00

Születésnapját ünnepli az elmúlt időszak legnépszerűbb kötöttpályás fejlesztése: három évvel ezelőtt, 2021. november 29-én kezdte meg utasforgalmi próbaüzemét a Hódmezővásárhely és Szeged között közlekedő vasútvillamos. Az utazásszámok folyamatos emelkedést mutatnak, egy átlagos munkanapon mintegy 4600 utazáshoz választják.