Nem tud menni a kukorica a Dunán
·
2011.11.28. 18:47
A Tolna megyei kikötőkben több gabonaszállító hajó vesztegel, miközben hétfőn Dunaföldvárnál a Duna szintje – az Országos Vízügyi Információs Szolgálat adatai szerint – a valaha mért legkisebb, mínusz 150 centiméteres vízállást négy centiméterrel alulmúlta.
Béda Sándor, a szekszárdi Goldkern Kft. egyik ügyvezető igazgatója emlékeztetett: több mint egy évtizede nem tapasztaltak hasonlóan alacsony vízállást, ami akadályozza a szállítást. Az ügyvezető arról számolt be, hogy az évente 160 és 190 ezer tonna gabonát forgalmazó cégük most negyvenezer tonna kukoricát nem tud elszállítani vízi úton. Mint mondta, a Kft. nem csak Tolna megyei, hanem az ország több Duna menti kikötőjében indítaná útnak a terményt; a cégnek eddig néhány tízmillió forintos kárt okoztak a hajózási problémák, de egy-két hónap múlva derül ki, hogy egy-egy üzletet mekkora veszteséggel zárnak.
A szekszárdi Sygnus vállalat paksi kikötőjének vezetője, Haiszer Zita elmondta: az októberben, novemberben vásárolt kukorica fele, mintegy 60 ezer tonna vár elszállításra. Legközelebb márciusban számíthatnak jelentősebb csapadékra, fogalmunk sincs, hogyan fogják elszállítani ezt a mennyiséget – jegyezte meg.
Hozzátette: a cég 95 százalékban Tolna megyei termelőktől vásárolja a terményt, akiknek most várniuk kell a pénzükre. A Kft. megpróbálja a tárolt kukoricát átadni a vevőknek; a terményt jellemzően Konstancába, illetve osztrák és német kikötőkbe szállítanák takarmánynak és bioetanol-üzemekbe.
Az évente 350-400 ezer tonna terményt forgalmazó cég a kikötő üzemeltetésén is jelentős veszteséget könyvelhet el, a szerződések késedelmes teljesítése miatt akár 150 millió forintos kára származhat a cégnek – mondta Haiszer Zita.
Béda Sándor, a szekszárdi Goldkern Kft. egyik ügyvezető igazgatója emlékeztetett: több mint egy évtizede nem tapasztaltak hasonlóan alacsony vízállást, ami akadályozza a szállítást. Az ügyvezető arról számolt be, hogy az évente 160 és 190 ezer tonna gabonát forgalmazó cégük most negyvenezer tonna kukoricát nem tud elszállítani vízi úton. Mint mondta, a Kft. nem csak Tolna megyei, hanem az ország több Duna menti kikötőjében indítaná útnak a terményt; a cégnek eddig néhány tízmillió forintos kárt okoztak a hajózási problémák, de egy-két hónap múlva derül ki, hogy egy-egy üzletet mekkora veszteséggel zárnak.
A szekszárdi Sygnus vállalat paksi kikötőjének vezetője, Haiszer Zita elmondta: az októberben, novemberben vásárolt kukorica fele, mintegy 60 ezer tonna vár elszállításra. Legközelebb márciusban számíthatnak jelentősebb csapadékra, fogalmunk sincs, hogyan fogják elszállítani ezt a mennyiséget – jegyezte meg.
Hozzátette: a cég 95 százalékban Tolna megyei termelőktől vásárolja a terményt, akiknek most várniuk kell a pénzükre. A Kft. megpróbálja a tárolt kukoricát átadni a vevőknek; a terményt jellemzően Konstancába, illetve osztrák és német kikötőkbe szállítanák takarmánynak és bioetanol-üzemekbe.
Az évente 350-400 ezer tonna terményt forgalmazó cég a kikötő üzemeltetésén is jelentős veszteséget könyvelhet el, a szerződések késedelmes teljesítése miatt akár 150 millió forintos kára származhat a cégnek – mondta Haiszer Zita.