Nem lesz buszközlekedés Pécsen egy ítélet miatt?

iho/közút   ·   2012.12.17. 09:23

Számos fontos, akár a pécsi buszközlekedés mindennapjait is meghatározó, befolyásoló kérdést vet fel az a választottbírósági döntés, amely a Pécsi Közlekedési (PK) Zrt. két tulajdonosa, a Pécs Holding és a Mecsekbusz Kft. közti egyik jogvitában mondott ki jogerős, a felekre nézve kötelező határozatot – írja a baranyai portál, a bama.hu.

Ahogy erről a weblap nyomán az iho.hu is hírt adott, gyakorlatilag magát mindkét fél pergyőztesnek hirdeti, de a Mecsekbusz által kiadott, a határozatból pontos idézeteket átvevő sajtóközleményből kitűnik, a Pécs Holding lett a vesztese a pernek, mégpedig teljes mértékben.

Ehhez képest a holdingot képviselő ügyvéd, dr. Szabó Iván közleménye arról szólt a Mecsekbusz sajtóközleménye megjelenése után is, hogy a a PK Zrt. kisebbségi tulajdonosa nem teljesítette a buszpark megújítására vonatkozó szerződéses kötelezettségeit, amivel szerződésszegést követett el.
Azt dr. Szabó is elismerte, hogy a Mecsekbusz PK Zrt.-vel kapcsolatos szerződése továbbra is életben van, szerintük azonban ez azt jelenti, hogy a cégnek haladéktalanul meg kell kezdeni az új buszok vásárlását, hogy a teljes géppark átlagéletkora 10 év alá csökkenjen, épp a már említett, úgynevezett szindikátusi szerződés értelmében.

Szerinte a jelen ítélet semmilyen hatással nincs a Tüke Busz működésére, azaz a jelenlegi pécsi tömegközlekedésre, és a korábban elprivatizált buszpark tulajdonjogára nézve.

dr. Martin Zoltán pécsi ügyvéd szerint az ügy kulcsa, hogy a bíróság kimondta: a Mecsekbusz minden helyzetben úgy járt el, ahogyan az elvárható volt, a PK Zrt. kisebbségi tulajdonosa tehát nem követett el szándékos szerződésszegést. Ez pedig azt jelenti, érvelt dr. Martin, hogy a Pécs Holding (a városvezetéssel karöltve) jogalap nélkül vonta meg a Mecsekbusz menedzsmentjogát a PK Zrt.-ben.

Így onnantól, azaz 2011 áprilisától, a PK Zrt. új vezetése által hozott döntések is jogalap nélkülivé válhattak, törvényes felhatalmazottság hiányában. Ám ettől függetlenül, később aláírt szerződések érvényesek lehetnek ma is, például a Tüke Busz és a PK Zrt. közti, a Pécsett használt buszok bérletére vonatkozó. Ennek eldöntéséhez azonban az ügyvéd szerint az adott szerződés körülményeit is ismerni kellene.

Az új vezér akár a bérleti szerződést is megtámadhatja, márpedig, ha bíróság kimondja, hogy a szerződés érvénytelen, a buszokat vissza kell adni a PK Zrt.-nek, a Tüke nem bérelheti tovább. Ennek következtében akár előállhat olyan helyzet is, hogy a Tüke Busz pécsi önkormányzattal kötött közszolgálati szerződése ellehetetlenül, mert nem lesz busz, amivel szállítsa az utasokat.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Városi vasút

InnoTrans 2024, második nap

iho/vasút   ·   2024.09.26. 13:00

Tizennegyedik alkalommal is megnyitotta kapuit a Berlin Messén a világ legnagyobb vasúti szakkiállítása és -vására. Škoda-újdonságok, kínai közúti villamos, Stadler-innovációk – és még néhány esemény szeptember 25-éről.

Közút Közlekedésbiztonság Automobil

Így autózzon árvíz idején!

iho/közút   ·   2024.09.20. 08:30

Az elmúlt évtizedek egyik legnagyobb árvize sújtja Kelet-Közép-Európát, ilyen helyzetben az autóhasználatot is kivételes tudatossággal kell kezelni. A Chery Group összeszedett néhány jó tanácsot az autósoknak, hogy hogyan kerülhetik el a legrosszabbat.