Nem lehet csak az ember a hibás!
Nem felel meg a valóságnak, hogy a közúti balesetek bekövetkezéséért kizárólag az emberek tehetők felelőssé – állította egy a közelmúltban tartott, nagy érdeklődéssel kísért előadásában dr. Holló Péter, a Magyar Tudományos Akadémia doktora, a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. kutató professzora. A Széchenyi István Egyetem tanára szerint az emberi hiba mellett az esetek meghatározó részében az út és a jármű hibája is közrejátszik abban, hogy valaki akár halálos kimenetelű karambolba „keveredjen”.
Szerinte nem lehetünk büszkék arra, hogy a hazai közlekedésrendészet, jobban mondva a magyar állam egységesen – és szinte tudatosan – mellőzi annak kutatását, hogy pontosan milyen okból is következnek be a közlekedési balesetek. A szakember úgy látja: a helyszínelések, a szakértői értékelések egyetlen feladata, hogy megnevezze a felelőst, akire aztán a törvény teljes szigorával lesújthat. Ennek tudható be, hogy Magyarországon a hivatalos statisztikák szerint a balesetek 98 százaléka emberi hiba vagy felelőtlenség miatt következik be.
A professzor úgy véli, a karambolok okainak korrekt feltárásával lehetne megalapozni a szükséges és hathatós intézkedéseket. Holló Péter szerint csak dicsérni lehet az úgynevezett svédországi modellt. A skandináv állam közútjain például drótkötéllel elválasztott országúti sávokat alakítottak ki, így ha el is aludna a sofőr, akkor sem tud átsodródni a szemközti menetoldalra, ezzel a frontális ütközés valószínűsége ilyen esetekben szinte kizárt. Ugyancsak a svédeknél egyes úttípusokon a sebességhatárok meghatározásakor figyelembe veszik az emberi test fizikai-biológiai tűrési képességeit is.