Ne bántsd a pilótákat! – repülés járvány idején
Miközben a repülőgépek személyzete is kitett a fertőzésnek. A repatriálási feladatokat végrehajtó KLM egyik szakszervezete hivatalosan is jelezte, tagjai aggódnak az ilyen repülések során nehezen elkerülhető érintkezés miatt az utasokkal. Az előírás a másfél méteres távolságtartás, de mint az érdekvédelem egyik vezetője jelezte, ezeket az iránymutatásokat egy háromszáz utassal tömött gépen nem lehet betartani.
Egy néhány napja Indiából hazatért magyar fiatal tette közzé egy közösségi oldalon nemrég, hogy amikor a Delhiből menekülő utasokat beszállították, a légiutaskísérők hogyan kiabáltak velük: „No touch, no touch!” Nyilván legalább magukat próbálták óvni a sztyuvik az utasoktól, és feltehetően ez is belejátszott abba, hogy a hosszú út alatt Európába minimális volt a fedélzeti ellátás.
Még hajmeresztőbb történet volt amögött, hogyan hagyta el gépét a pilótafülke ablakán át két közforgalmi pilóta – hogy elkerülje a találkozást a saját utasaival. A részletek egyelőre nem ismeretesek, annyit tudni, hogy feltehetően vaklárma volt: állítólag valaki az utaskabin első sorában lett rosszul, azt hitték, hogy koronavírus miatt, a repülőgépvezetők a pilótafülke ablakain keresztül hagyták el a gépet, de később a járat valamennyi utasa „tisztának” bizonyult.
A veszélyeztetettség késztette sztrájk meghirdetésére az Airbus spanyolországi dolgozóit. A CGT szakszervezet azért tiltakozik, mert korábban a gyártó leállította a franciaországi és spanyolországi üzemeket, de hétfőn bejelentette, újra indítják a munkát. Mint ismert, az európai konzorciumnak jónéhány részlege van Spanyolországban, utasszállítók részegységei mellett például ott szerelik össze az A400-as katonai szállítógépet. A szakszervezet szerint a tevékenység újraindítása emberi életeket kockáztat olyan gyártó részlegeknél - Getafe, Barajas és Illescas - amelyek tevékenysége a konzorcium számára nem létfontosságú.
A járvány eredeti forrása, Kína, a vuhani esetek visszaszorulásával most már arra rendezkedett be, hogy saját állampolgárait védje keményen a kívülről érkező vírusfenyegetés ellen. Jellemző a helyzetre, hogy - amint erről a Wizz Air kapitánya, Tóth Ferenc, az Aeromagazinnak adott interjújában beszámolt – az egészségügyi szállítmányért Sanghajba repült gép személyzetét a kínaiak nem engedték kiszállni, szállodában aludni, a fedélzeten kellett pihenniük a rakodásig.
Korábban már hírt adtunk arról, hogy a hatóságok minden érkező nemzetközi járatot áttereltek az új pekingi Tahszing–Daxing repülőtérről a kínai főváros másik, „hagyományos” Peking International légikikötőjébe, itt rendeztek be egy terminál szektorának elkerítésével izolált egészségügyi beléptetést. A hatóságok most ennél is keményebb intézkedésre jutottak: a külföldről Pekingbe tartó gépek először kötelezően le kell, hogy szálljanak 12 kijelölt repülőtér egyikén – köztük van Teincsin és Sanghaj is – itt kell az utasoknak átesniük az egészségügyi vizsgálaton, és a járat csak ezután folytathatja útját a főváros felé. De csak azokkal, akik nem bizonyultak vírushordozóknak.
A legfurcsább, legszomorúbb történet talán Indiáé, ahol csak az elmúlt egy-két hét során lett úrrá igazán a járvány következtében a nyugtalanság, sok helyen hisztéria, és ahol a hatóságok most már elrendelték a kijárási tilalmat. Az Air India kénytelen volt közleményben kérni a lakosságot, ne tegyék ki „önbíráskodók” erőszakoskodásának a vállalat pilótáit és a sztyuvikat, akiknek csak annyi a „bűnük”, hogy hazajöttek valahonnan, a környezetük pedig attól fél, hogy behurcolják a vírust. A közleményből kiderül, hogy a hatalmas országban „sok helyen” polgárőrök és rendőrök bevonásával(!) támadták meg őket, és az is előfordult, hogy megpróbálták otthonuk elhagyására kényszeríteni azokat a repülőgépvezetőket, légiutaskísérőket, akik közben rengeteg indiait segítettek a hazatérésben.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!