Nagy veszélyben van az európai vasúti teherfuvarozási piac
Az ERFA szerint a magas energiaárak miatt több vállalat is csődbe juthat.
Az Európai Vasúti Teherszállítási Szövetség (ERFA) szerint a vasúti áruszállítás Európa-szerte problémákkal küzd a magas villamosenergia-árak miatt, ami egyes fuvarozók összeomlásához és a teljes szállítási piac átalakulásához vezethet. A szövetség szerint elsősorban a kisebb és közepes méretű vasúti árufuvarozók vannak veszélyben. Az ERFA (European Rail Freight Association) szerint a vasúti árufuvarozási piac liberalizációs folyamatának húsz éve teljesen kárba veszhet. Mivel a vasúti szállítmányozók drasztikusan megnövekedett energiaköltségeiket kénytelenek lesznek az ügyfeleikre hárítani, így számos (akár hosszú távú) szerződést is felmondhatnak. Az is nagy problémát jelent, hogy a vasúti teherszállítmányozó vállalatok sok esetben nem közvetlenül vásárolják a szállításhoz szükséges villamos energiát, hanem a vasúti infrastruktúra-kezelőknek (pályakapacitás-elosztó) fizetnek érte.
Az ERFA úgy véli, hogy a magas villamosenergia-árak sok szállítmányt a vasútról a közútra terelnek, és megállítják a vasúti áruszállítás növekedését. Felszólította az Európai Bizottságot, hogy szabjon ársapkát, és komolyan foglalkozzon a vasúti áruszállítás problémáival, amelyek a jelenlegi energiaárak miatt alakultak ki. Számos vasúti teherfuvarozó a jelenlegi kedvezőtlen helyzetet azzal próbálja enyhíteni, hogy több dízelüzemű gépet használ a szállítások lebonyolításához. Mindeközben az is bizonyos, hogy szállított áruk összetétele is megváltozik, újra fellendülhet majd például a szénszállítás. A németek már be is vezették az elsőbbségadást a szénvonatok számára az ország vasúthálózatán, amiről korábban itt írtunk.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!