NABI vagy nem NABI?

iho/közút   ·   2011.10.23. 13:20

A döntő kérdés: újra lehet-e indítani valaha a buszgyártást Kaposváron? Szakemberek kétesélyesnek tartják a jelenlegi állapotot – értesült a Somogyi Hírlap. Holott a NABI (North American Bus Industries) a világ egyik vezető tömegközlekedési autóbuszgyártója. Az 1992-ben alapított vállalat gyökerei a hetvenes évekig nyúlnak vissza. A cég Magyarországon Kaposváron és Budapesten működtet buszkarosszéria-gyártó és -összeszerelő üzemeket, és  hazánk legnagyobb foglalkoztatója az autóbusziparban.  A megyei napilap Kovács Jánost, a NABI szóvivőjét bírta szólásra, ebből az írásból közlünk szemelvényeket.

Télen végérvényesen pont kerül a NABI-ügy végére. Hónapokkal ezelőtt már leállították a buszgyártást, és az sem zárható ki, hogy a maradék csapatot is utcára teszik. Padlóra került a buszgyártás, seregnyi kaposvári család életét forgatta fel a kényszerleállás. Ma kilenc munkás csak pótalkatrészeket készít az egykor szebb napokat látott NABI-üzemben. A csúcsidőszakban kis híján 250-en dolgoztak, az év elején futótűzként terjedt hatvanfős leépítésről szóló bejelentés. Akkor megírtuk (mármint a Somogyi Hírlap. A szerk.): Los Angeles közlekedési vállalata a finanszírozási nehézségek miatt egyelőre nem hívja le a szerződés szerint 2011-re tervezett száz kompozit autóbusz leszállítását.

– Nem merek saccolni – mondta Kovács János, amikor egy esetleges pozitív üzleti fejlemény kapcsán a leendő dolgozók számát firtattuk. Később 50–100 főt említett – a szóvivő szerint ennyi munkáskézre feltétlenül szükség lesz, ha a kaposvári vállalatnál ismét zöld jelzést kaphat a termelés.

A másik verzióról nem szívesen beszélt a NABI munkatársa. A hivatalos kifejezés szerint ebben az esetben „minden aktivitás megszűnik”. Azaz ha a 2. számú forgatókönyv érvényesül, úgy könnyen elképzelhető, hogy a maradék csapatot is szélnek eresztik. S ezzel együtt esély van rá, hogy végleg bezár a gyár és az utolsó remény is elszáll…

NABI buszok a gyárudvaron

A kaposvári buszüzem sorsával kapcsolatban a mai napig sem szűntek meg a találgatások. E sorba tökéletesen illik a harmadik lehetőség, miszerint ha a cég nagyobb megrendeléshez jutna a hazai tömegközlekedési vállalatoktól, abban az esetben bizonyos műszaki kiszerelési fázisokat a kaposvári gyárban is elvégezhetnének. A szóvivő felidézte: erre korábban már volt példa. Ehhez persze arra lenne szükség, hogy mihamarabb kiírják a hazai tendereket és a Volánokon kívül a BKV is minél nagyobb – s ami döntő, folyamatos, előre kiszámítható – megrendelést adjon le. A NABI szóvivője utalt rá: cégük évente 300–500 autóbusz legyártására áll készen.

Kapcsolódó hírek

Vasút Közút Nagyvasút Kisvasút Városi vasút Autóbuszközlekedés

Titkos bunker Veszprémben, 150 éves fűtőház Miskolcon, vasúti magángyűjtemény Kelebián, nosztalgiabuszok Hatvanban: ha Múzeumok Éjszakája, akkor MÁV–Volán-csoport is!

MÁV/iho   ·   2024.06.19. 16:10

Június 22-én az ország számos pontján várják érdekes programokkal a látogatókat: a MÁV–Volán-csoport idén is aktív résztvevője a rendezvénynek, tizenkilenc településen, összesen huszonegy helyszín tart nyitva az érdeklődők előtt jövő szombat éjszaka.

Közút Haszonjármű

EKM: gyorsabbá válik a nagykategóriás jogosítványszerzés

iho/közút   ·   2024.06.19. 08:05

Újabb egyszerűsítéssel, ezúttal a nagykategóriás jogosítványszerzés gyorsításával segíti az Építési és Közlekedési Minisztérium a hazai szállítmányozási és fuvarozói ágazat fejlődését, a szektorban tapasztalt munkaerőhiány csökkentését. A jövőben a teherautók vezetésére jogosító C kategóriás jogosítvánnyal egyidőben megszerezhető az ahhoz kapcsolt nehézpótkocsiból álló járműszerelvényekre szóló CE kategóriás vezetői engedély.