Mohács, Dunaszekcső: bajban a komp
A mohácsi kompközlekedés fenntartásához harminc-, a dunaszekcsőihez tizenkétmillió forintos támogatást kért a költségvetéshez benyújtott módosító indítványukban három országgyűlési képviselő – olvasható a Baranya online összeállításában. Baja polgármestere mellett dr. Hargitai János és Szekó József jegyezte az indítványt, a kezdeményezés Mohács polgármesterétől származott. Egyebek mellett azzal érveltek, hogy a révátkelés működtetése az önkormányzatoknak egyre nagyobb veszteséggel jár.
A gazdasági válság hatására az árbevétel tíz százalékkal csökkent, annak ellenére, hogy a jegy- és bérletárakat a pénzromlás mértékénél jobban emelték.
A mohácsi cég a költségeit nem képes tovább csökkenteni, hiszen az üzemanyag árára nincs hatása az önkormányzatnak, további jelentős áremelést pedig már a lakosság sem tudna elviselni. Ráadásul a szigeten lakók közül egyre többen töltik be a 65. évüket, így már ingyen utazhatnak. Hasonló a helyzet Dunaszekcső esetében is, ahol már most is csak igen ritkán jár a komp.
– Az állami támogatást indokolja, hogy a mohácsi kompközlekedés azon felül, hogy a város lakosságának érdekeit szolgálja, országos érdek is – nyilatkozta lapunknak Szekó József –, hisz a Duna jobb partján lévő 56-os és 57-es számú főutakat köti össze a bal parton haladó 51-es számú főúttal. Mohács városa évtizedeken át ingyen biztosította ezt az összeköttetést az országrészek között, most azonban, amikor bajban van, kéri az állam segítségét a probléma megoldására – tette hozzá.
Mohács polgármestere kifejtette, ígéretet kaptak arra, hogy kérésüket támogatni fogja a kormány, a konkrétumokról ősszel születhet döntés.
A komppal járók gondjait egyszer s mindenkorra az oldhatná meg, ha híddal kötnék össze a város két partját. Noha a híd építése már 1996-ban bekerült az országos területrendezési törvénybe, biztos, hogy néhány éven belül nem valósul meg, tekintettel a költségvetés helyzetére.
A beruházás teljes költségét 2008-ban mintegy 16-17 milliárd forintra becsülték. A fejlesztésre legközelebb akkor nyílik esély, ha sikerül a programra uniós forrásokat szerezni, jó esetben ez a 2014 és 2020 közötti tervezési ciklusban lehetséges. A baranyai portál információja szerint felmerült egy érdekes ötlet is: a fővárosban a tervek szerint lebontják az egyik vasúti összekötő hidat, s ennek kapcsán felvetődött, hogy annak elemeit Mohácson állítják fel újra.
A mohácsi híd építésének gondolata már a rendszerváltás előtti, akkor azonban nem születtek konkrét elképzelések. A 1990-es években egyre nagyobb igény mutatkozott megépítése iránt, 1993-ban hatástanulmány is készült.
Csak személyjegyből évente közel százötvenezer ezer darabot értékesítenek a mohácsi kompnál, de jelentős a gépjárműforgalom is.
Mohács azon kevés magyarországi település közé tartozik, amelyet a Duna kettévág, s az egyetlen olyan ezek között, ahol nincs híd a két városrész között. A város jobb partján közel 19 ezer, a szigeten 1100 ember él, ugyanakkor a település közigazgatási területének nagyobbik hányada — 59 százaléka — a Duna bal partján terül el. Az ott lakóknak, valamint a Bács-Kiskun megye déli részén lévő néhány településén élőknek, illetve Homorúd lakosságának létkérdés a kompközlekedés fenntartása: többségük Mohácsra jár dolgozni, iskolába, csak ott tudja ügyes-bajos dolgait intézni, ott vannak a hivatalok, a szakrendelők, a kórház és a piac, ahol a szigeten lakó őstermelők eladják termékeiket.
A Szerbiából érkező turisták — akik Pécsre, Harkányba, Villányba, Mohácsra tartanak — is szép számmal használják a kompot, s a Baranya és Bács-Kiskun déli részét ellátó árufuvarozók is itt kelnek át a folyón. Csak személyjegyből évente közel 150 ezer darabot értékesítenek