Mogyoró légitársaság: botrány a Korean járatán
December ötödikén történt: a New York–Szöul-járat szélestörzsű gépét kitolták a JFK utashídjától – aztán kisvártatva visszavontatták. Az ok: egy utas kirúgatta a vezető utaskísérőt, akinek el kellett hagynia a gépet. Ez így persze első hallásra meglehetősen furcsán hangzik, de persze az utas sem volt akárki: a légitársaság, a Korean Airlines szolgáltatásokat, ezen belül a fedélzeti kiszolgálást felügyelő alelnöknője. De hogy még komolyabban vegyük a dolgot, az illető alelnök-hölgy, Cso Hjun Ah egyben a társaságot tulajdonló családi klán fejének, a Korean elnökének a lánya.
Az eset óta azonban a Korean Airlinest a koreai közösségi médiában, de már a napilapokban is, sokan a Mogyoró Légitársaság néven emlegetik. Merthogy, mint kiderült, a járat vezető utaskísérőjének két súlyos hiba miatt kellett levonulnia a színpadról: az egyik, hogy kérés illetve az illető megkérdezése nélkül hozott mogyorót a magas rangú utasnak, a másik, hogy a mogyorót zárt zacskóban hozta, az előírásos tálka helyett.
Az egy dolog, hogy mindeme hibákat egy fiatal, kezdő sztyuvi követte el, az alelnökhölgy szerint azonban mindenért, ami a társaság politikájával ellentétesen történik, a vezető utaskísérő a felelős. Ezért aztán Cso asszony ragaszkodott ahhoz, hogy a vezető légiutaskísérő ott és akkor hagyja el a gépet. Ha nem sikerül egy ilyen egyszerű előírást betartani, miként vállalhat az illető felelősséget 250 utasért a 13 órás repülőúton? – érvelt nem épp visszafogott hangnemben a fedélzeten az elnök lánya.
A későbbiekben a légitársaság a hatalmas felhördülés miatt közleményben védekezett. Egyrészt azzal, hogy a hölgy munkaköréhez tartozik, hogy felügyelje a fedélzeti munkát, normális tehát, hogy kritizáljon, bár a beszámolók szerint az alelnök asszony az utasok füle hallatára és meglehetősen durva stílusban égette a fősztyuvit.
Hogy a gépet – feltehetően vagy egy 747-es, vagy egy A380-as óriást, a hírek a típusról nem számolnak be – a hölgy visszaparancsolta az utashídhoz, amitől az adott pillanatban az utasszállító csak kilenc-tíz méterre távolodott el, a légitársaság szerint is túlzó volt, tekintettel arra, hogy ezt nem indokolta valamiféle „sürgősségi” körülmény. Ugyanakkor a döntés a társaság állásfoglalása szerint a gép kapitányával egyetértésben született. Naná – mondta erre egy ellenzéki politikus – ki az a hülye pilóta, aki ellenkezik a légitársaság elnökének a lányával?
Merthogy az ügy egyrészt a nagypolitika témája lett, másrészt olyan nagy felháborodást keltett a koreai közvéleményben, hogy az már a társaság pozícióján is meglátszott, ugyanis a közösségi portálokon bojkottra szólították fel az embereket a Korean ellen, és a jegyeladások mennyisége le is zuhant. Az emberek a beszámolók szerint így tiltakoznak úgy általában a Dél-Koreában tapasztalható rendszer ellen, aminek lényege, hogy az ország legfontosabb gazdasági konglomerátumai dinasztikus jellegű vezetés alatt működnek. A Cso-család papíron a Korean tíz százalékos tulajdonrészét birtokolja, de a kereszttulajdonlások révén valójában a család különböző tagjai ellenőrzik az egész légitársaságot.
A hatalmas felzúdulás következtében a légitársaság vezetése felmentette a hölgyet a konkrét irányítói funkciójából, de meghagyta a Korean alelnökének. Cso asszony elnézést kért az okozott kellemetlenségért, hangsúlyozva, hogy az incidens mindössze tizenegy percnyi késést okozott. A törvényhozás ellenzéki oldala parlamenti vizsgálatot követel. A koreai közlekedési hatóság meg is indította a maga vizsgálatát az ügyben, de csak annyi az eljárás tárgya, hogy vajon veszélyeztette a repülésbiztonságot, hogy start előtt az alelnök asszony úgymond visítva ordibált a személyzettel.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!