Modernizálás kontra sztrájkok: terjed a diszkont

iho   ·   2014.12.07. 13:45
cim4

Miután a Lufthansa a héten gyorsan egymás után túlesett az idei kilencedik majd tízedik pilótasztrájkon, a légitársaság berkeiben egyelőre a jelek szerint patthelyzet uralkodik: nincs megállapodás a vezetés és a repülőszemélyzet között, a Lufthansa igazgatósága eltökélten folytatja a hatékonysági programot, a pilóták pedig eltökélten tiltakoznak tovább.

A második sztrájkot a hétfő–keddi után csütörtökön amiatt hirdették meg, mert a cég igazgatótanácsa a kettő között, vagyis szerdán megszavazta a diszkont-rendszer további kiterjesztését. Ez azt jelenti, hogy – amint ezt már korábban is bejelentették – a Lufthansa diszkont leányvállalata, az új Eurowings az Európán belüli illetve a mediterrán övezetbe meghirdetett rövidebb útvonalak mellett interkontinentális járatokat is indít leginkább turista desztinációkra, vagyis Floridába, Dél-Afrikába illetve az Indiai-óceán övezetében lévő üdülőhelyekre.

A három sztrájknap 150 ezer utast érintett és sokba került a társaságnak is

E célra a Lufthansa a kezdeti lépésként három A330-200-ast lízingel, de a testület további hét ilyen gép bérlésére adott engedélyt, és Carsten Spohr vezérigazgató szerint a tervekben ennek a flottának a további bővítése is szerepel, ha a vállalkozás sikeresnek bizonyul.

A Lufthansa ezzel azt az Európában már egyre népszerűbb trendet követi, hogy rövidebb járatok egy részének diszkontosítása mellett a hosszú távú, főképp leasure-jellegű vonalakra is alacsonyabb szolgáltatási szint mellett olcsóbb jegyárakkal próbálja megnyerni az utazóközönséget, a hagyományos légitársasági modellt pedig elsősorban az üzleti utazók számára tartja fenn, a most bevezetett új, Budapesten is bemutatott, a szokásos turistaosztályhoz képest emelt szintű Premium Economy bevezetésével. Így reméli a Lufthansa megtartani versenyképességét nemcsak a diszkont konkurencia, hanem az öböl-menti sokcsillagos társaságokkal szemben is, amelyek egyre több utast szippantanak el a transzatlanti piacon is.

Az új Eurowings jövő év második felében kezdi a hosszú távú üzemet

A Lufthansa belső konfliktusa általában a korkedvezményes nyugdíj körüli érdekellentét mentén alakul sztrájkokká, de nyilvánvaló, mondják a hírügynökségek, hogy a személyzetek legfőbb gondja valójában inkább a diszkont-modell terjedése, amely félelmeik szerint alacsonyabb jövedelmeket és rosszabb munkakörülményeket jelent a számukra.

A BBC összefoglalója arra emlékeztet, hogy az Air France/KLM vezetése hasonló ütközésbe került a maga állományával a Transavia diszkont leányvállalat fejlesztése kapcsán, ugyanakkor a jelek szerint a légitársaságot alaposan megrázó szeptemberi nagy sztrájk után az ottani pilóták jelentős részét mégis sikerült meggyőzni arról, hogy járuljanak hozzá a változásokhoz, a társaság túlélése érdekében.

Az AF-pilóták már nagy számban jelentkeznek át a diszkont leányvállalathoz

A hét eseménysorozatához ugyanis hozzátartozik, hogy szerdán nyilvánosságot látott: a pilóták nagy része már támogatásáról biztosította a Transavia bővítését, legalábbis Franciaországon belül – az, hogy külföldi bázisokat hozzanak létre, a szeptemberi nagy munkabeszüntetés után egyelőre megbukott, viszont a Transavia France, vagyis a franciaországi leányvállalat hetvenkét meghirdetett pilótaállására már több mint kétszáz Air France hajózó jelentkezett.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek