Mire lesz szükség a dugódíj bevezetéséhez?
A Napi Gazdaság pénteki számában Berényi János, a KTI Nonprofit Kft. szakértője nyilatkozik a budapesti dugódíjról. „Támogatható, hogy elinduljon valami, ami jó”, ám „attól félek, hogy megvalósítása a nullához fog konvergálni” – mondta a szakértő.
Kifejtette: a dugódíj kialakítását ugyanis csak rendszerszinten szabad kezelni, és nemcsak az elektronikus útdíjnak, a dugódíjnak, illetve a fővárosi teherautókra vonatkozó behajtási díjnak kell műszakilag illeszkednie egymáshoz, hanem ezek mellett több dolgot is ki kell alakítani, mert egyelőre nincsenek meg a dugódíj bevezetésének feltételei.
Hiányzik a fejlett közösségi közlekedés, gond van a BKV járműállományával és viteldíjstruktúrájával. Az elővárosi vasútvonalak mentén még messze hiányos a P+R parkolók rendszere és a vasúti szolgáltatások minősége sem kielégítő. A főváros úthálózatából hiányoznak azok az elemek, amelyeken lehetővé teszik a védendő belvárosi zónák zökkenőmentes megkerülését.
A dugódíjnak nem a bevétel növelését, hanem elsősorban a forgalom csillapítását kellene szolgálnia, hogy távol tartsák az átmenő és a közösségi közlekedéssel is lebonyolítható forgalmat. Ha csak a bevétel növelése a cél, akkor az sarc – mondta Berényi. Hozzátette: ugyanakkor a BKV jelenlegi helyzete elkerülhetetlenné teszi az újabb bevételi forrás bevezetését.