Milyen az ideális fékbetét kialakítása, és mikor kell cserélni?
Természetesen ezt sok tényező befolyásolja, valamint figyelembe kell venni azt is, hogy mégis miből lehet tudni azt, hogy a jelenlegi fékbetétek már a végüket járják. Előbb-utóbb minden betét elkopik, mivel folyamatosan használatban vannak, és így tervezték őket, ezért idővel a cserét sem lehet megúszni.
Rendszeresen ellenőrizni kell a fékrendszer állapotát
Az Evoautó kínálatából egyszerűen beszerezhetjük a szükséges alkatrészeket, amit időben el kell intézni, hisz ne feledjük el, hogy a biztonságos autózás egyik fő eleme a hibátlan fék! A fékbetét ráadásul a kopóeszközök közé tartozik, mivel fékezés közben a féktárcsával egymáson súrlódik, ami kopással jár.
A betét minősége és használhatósága sok tényezőtől függ, amelyek közül a legmeghatározóbb a fékpárna, ami maga a súrlódó anyag. A fékbetétek gyártása során eltérő keverékeket használnak az egyes gyártók, amelyeknek az összetétele szigorúan titkos, pláne a nagyobb márkák esetében.
A nagy fékrendszereket fejlesztő gyártók több tucat keveréket is használhatnak, ezek közül például a Bosch elárulta, hogy 80 fölöttit alkalmaz. Az adott keverék függ az autó súlyától, az első és hátsó kerék meghajtástól, a végsebességtől, a féktárcsa anyagától, hogy tárcsafékes hátul vagy sem, a motorteljesítménytől, valamint, hogy megtalálhatóak-e olyan rendszerek a járműben, mint az ABS vagy az ESP, esetleg más vezetést megkönnyítő rendszer.
A fékpárnát felragasztják a fékvasra, az új generációs fékbetétek egy újabb elemmel is bővülnek a régiekhez képest: a ragasztó és a súrlódó anyag (fékpárna) közé egy hővédő anyag is kerül, hogy a nagy teljesítményű és nagy súlyú autók még jobb féktávval rendelkezzenek. Fékezés közben magas hőmérséklet alakul ki a féktárcsa – fékbetét – féknyereg hármasában, amit muszáj valamilyen módon csökkenteni, hogy a hatékonyság ideális maradjon.
Hogyan épül fel a fékbetét?
Az első elem az zajcsillapító, ami egy gumiszármazék. A következő a fékvas, ami a fékbetét vázát adja. A ragasztó a fékvasat és a fékbetét illeszti össze, amelyek között található a már említett köztes réteg. Utána jön a súrlódó anyag, majd a fékbetét nút, ami a fékpor és kisebb szennyeződések kivezetésére szolgál, és a repedések elkerülését is segíti. Nem minden típus esetében, de oldalletörések is találhatóak a betéteken, hogy a zaj kisebb, a bekopás pedig gyorsabb legyen.
Milyen hibákkal találkozhatunk?
Az egyik legsúlyosabb az, ha a súrlódó anyag hosszában elvált, ami akkor alakulhat ki, ha rossz minőségű a fékbetét, vagy túl nagy nyíró erő érte az egész fékbetétet. A hajlított vas is előfordulhat, ez általában gyártási hiba, és a szerelő sem vette észre. Ha egyenetlen a kopás a fékbetétek között, az sem ideális, mert a féknyeregben a betét nem mozog kellően simán és tisztán. A zsíros és fékolajas fékbetétet is jobb elkerülni, ami szintén lehet szerelési hiba. Ilyenkor a megoldás egy teljes tisztítás és zsírtalanítás.
(x)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!