Milliárdok három vagonban
A paksi atomerőmű fűtőelemeit az 1999-ben kötött kétoldali egyezmény szerint a blokkok élettartamáig, 2037-ig Oroszországból szállítja a Roszatom nukleáris fűtőanyagot gyártó vállalata, a TVEL. Az erőmű nyersanyaga vasúton érkezik Paksra, a néhány kocsis szerelvények Záhonynál lépnek be az országba. Itt kiegészülnek egy-egy közvetítőkocsival és a vonat két végén egy-egy különcélú kocsival – ebben utaznak a vonatot őrző TEK-esek.
Korábban az urán-dioxid-pasztillákat orosz poggyászkocsira hajazó speciális vagonokban szállították, nemrég azonban teherkocsihoz jobban hasonlító vagonokra váltottak. A cirill betűs feliratok azonban nem árulják el a rakományt, a „Szalasztani tilos”, a „nagy forgócsaptávolságú kocsi” jelölés és a kocsik fővizsgáinak dátumán és helyén kívül a speciális vagonoknál szükséges köztes vizsgák dátuma és a kocsijavító kódszáma látható.
Az utóbbi egy-két vonattal egyébként már a korszerűbb, nagyobb dúsítottságú fűtőanyagot hozták, ezeket először a 3-as blokkban használták. 2013-as adatunk van, akkor 83 millió euró értékben szállított a TVEL fűtőanyagot Paksra. Ha ezt leosztjuk az évi három három kocsis vonatra, kijön a vagononkénti nagyjából kétmilliárd forintos szállított érték. Ez a vasúton elég ritka, pláne ilyen rövid szerelvényben. Egy jól felpakolt Audi- vagy Mercedes-vonat azért nagyságrendben megközelíti...
A március végén érkezett atomvonatot néhány napos kirakodás után hétfőn húzták ki az erőműből, majd vitték tovább Záhony felé. A szerelvényt az állomásig az ipari Bobó (449 020, régi nevén A25 088), majd Dunaújvárosig a 305-ös Szergej húzta.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!