Miért késnek az európai légijáratok?
A kontinens légitársaságai többségét képviselő A4E, Airlines For Europe nevű szervezet a tagvállalatok vezetőinek aláírásával intézett levelet az európai léginavigációs szolgáltatóknak, erősen kifogásolva, hogy a légiforgalomban az irányítás problémái miatt nagyon megugrott a késések mértéke.
A levél szerint júliusban (vagyis a nyári főidény közepén) a késések összideje kétmillió perc fölé emelkedett, ami tizenkét százalékos növekedés a tavalyi és harmincöt százalékos plusz 2015 júliusához képest. Az irányítási problémák hetven százaléka nem függött össze az időjárással, hanem olyan problémákon múlott, mint a szolgálatok munkaerőhiánya, kapacitása, és „sok minden más, az irányító szolgáltatók hatáskörében”.
Az A4E vezérigazgatója hozzátette: a szervezet tisztában van azzal, hogy az „európai légtér komplexitása az elmúlt években drasztikusan megnőtt”, de a légitársaságok mindenképp elvárják a szolgáltatók stabil működését.
Az irányítási korlátozások ezen a nyáron a légitársaságokat arra kényszerítették, hogy hosszabb útvonalakon repüljenek, vagy csökkentsék a járataik számát, ennek pedig az egész hálózatra nézve megvoltak aztán a következményei, például a személyzetek elérték a megengedett repülési idejüket és az utasok számára ez további frusztráló késéseket jelentett.
A légitársaságok személyzete, a pilóták és a kabinban dolgozók mindent megtettek a maguk részéről az idei nehéz nyár során a késések csökkentésének érdekében, a légitársaságok számoltak a problémákkal, de a mai kihívások sokkal megbízhatóbb és a hálózat egészére kiterjedő megoldásokat követelnek a légiforgalmi irányítástól, szögezi le a légitársaságok vezetőinek levele. Hozzátette, hogy húsz európai szolgáltató volt, amely kevés késést okozott, vagy akár egyáltalán nem szenvedtek késést az általa ellenőrzött légtérben a járatok. A levél egyébként kerüli, hogy a jól működő és az „akadozó” szolgáltatókat megnevezze. Ugyanakkor a légitársaságok sürgetik az Egységes Európai Égbolt rendszerének mihamarabbi bevezetését, a mai növekvő légiforgalom zökkenőmentes lebonyolításának, a légtérhasználóknak és az utasoknak az érdekében.
Az A4E egyébként egy korábbi hasonlóan sürgető hangvételű közleménye szerint a szervezet nemcsak a légiforgalmi irányító szolgálatokat, hanem a repülőterek biztonsági szolgálatait is felelőssé teszi az idei nyáron bekövetkezett rengeteg késéséért. A határőrizeti szervek létszáma elégtelen, volt utas, aki a kialakult sorok miatt késte le a járatát, a légiforgalom fogyasztói „áldozatává váltak az új uniós szabályozás aránytalan következményeinek” a kontinens repülőterein. Ez a levél konkrétan említ repülőtereket: Madrid, Palma de Mallorca, Lisszabon, Páris Orly, Milánó és Brüsszel szerepel azoknak a légikikötőknek a listáján, ahol akár órákig tartó sorban állásra kényszerülnek az utasok, és akadt olyan repülőtér, ahol a késések száma az előző évihez képest háromszáz százalékkal emelkedett.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!