Mi legyen, ha durrdefektet kap az autónk?
Egy durrdefekt még a legképzettebb sofőrök számára is rendkívül veszélyes. Sajnos az ellen, hogy esetleg egy éles tárgyra ráhajtva durrdefektet kapunk, nehéz tenni. Ellenben azt kiküszöbölhetjük, hogy ez a gumiabroncsaink nem megfelelő karbantartása miatt következzen be.
Hogyan őrizzük meg a gumiabroncsaink megfelelő állapotát?
Általánosan elmondható, hogy 10 évente érdemes lecserélni a kocsink gumiabroncsait, állapottól függetlenül. Ha pedig cserére kerül sor, érdemes szállítást kérni a Gumitop.hu-tól, hiszen ott minden igénynek megfelelő abroncs megtalálható, legyen szó téli vagy nyári gumiról, esetleg 4 évszakosról.
Az egyik legfontosabb teendő, hogy rendszeresen ellenőrizzük a guminyomást és figyeljünk, hogy mindig a gyártó által előírt bar nyomás legyen minden kerékben. Az ettől eltérő nyomáson a gumiabroncsok nem megfelelően kapják a terhelést, és az elvártnál lényegesen nagyobb mértékben károsodhatnak. Ezt az ellenőrzést legalább kéthetente érdemes elvégezni, illetve minden nagyobb út előtt.
Parkolás és tárolás
Egy olyan mindennapos vezetés közbeni dolog, mint a parkolás is veszélyeztetheti az abroncsunk állapotát. Hiszen ha esetleg padkára kell felállni, és az abroncs félig lelóg róla, az semmiképp nem tesz jót neki. Ugyanígy, ha a parkolás során nagyon szorosan álltunk a padka mellé, az megrongálhatja az abroncsainkat.
A nyári gumiknál 2,5 mm, még a télieknél 4 mm a barázdák mélysége, ezeket érdemes ellenőriztetni legalább kerékcserék alkalmával. A kerékcserék után az éppen nem aktuális abroncsot hűvös, száraz, sötét helyen kell tárolni. Amennyiben kerékre szerelve tároljuk őket, úgy lehet azt falra függesztett állványon vagy maximum négy darabot egymásra pakolva tenni. Önmagában a leszerelt abroncsot pedig a legcélszerűbb a futófelületre állítva, egymás mellett tárolni.
Ha bekövetkezik a baj
Amennyiben az autó nagyon instabil, a durrdefekt után csak lassan engedjük fel a gázpedált, különben a jármű megpördülhet. Csakúgy a hirtelen fékezést is és a gyors kormánymozdulatokat is kerülni kell. Ha az első kerék kap defektet, az autó orra arra az oldalra fog húzni, ahol a durrdefektet kapott gumi van, ilyenkor óvatos ellenkormányzásra és fokozatos lassításra van szükség. Hátsó gumi durrdefektjénél nehezebb a helyzet megoldása, hiszen az autó elkezdhet kisodródni, ilyenkor elsőként meg kell próbálni lelassulni, majd utána óvatosan ellenkormányozni.
Durrdefekt esetén a hirtelen megszűnő guminyomás miatt a kerék leereszt, a sofőr elveszti a kontrollt a jármű felett. Egy ilyen eseményre nem lehet felkészülni, azonban a gumiabroncsok rendszeres ellenőrzésével és a KRESZ szabályok maradéktalan betartásával jellemzően csökkenteni lehet az esélyét annak, hogy bekövetkezzen. Valamint ezekkel az óvintézkedésekkel a súlyos baleset esélye is csökkenthető.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!