Melyik a legmegbízhatóbb flottakövető?
Az Állami Autópálya Kezelővel az e-útdíj elszámolására első körben szerződött flottakövető társaságokat hasonlította össze nyilvános cégadataik alapján az utdijhirek.hu. A fixen beszerelt vagy szivargyújtóról működtetett nyomkövető eszközök legkisebb hibája is százezres büntetést jelenthet, ezért a fuvarozók szeretnének biztosra menni. Nem mindegy tehát, melyik céget választják a szállítmányozók, ha az e-útdíj megfizetéséhez keresnek flottakövetési szolgáltatót.
A társaságok között nagy szórás mutatkozik az alapításuk idejében, illetve az árbevételükben. Sokat elárul az alkalmazottak száma, ez ugyanis utal arra, milyen létszámmal működik az ügyfélszolgálat és mekkora a szervizbázis.
A 18 cég esetében az első vizsgált paraméter az alapítás éve volt, egy régóta a piacon működő vállalkozással szívesebben szerződnek a fuvarozók. Beszédes adat az éves nettó árbevétel, ez arra utal, mennyire stabil a társaság üzletileg, következtetni lehet rá, hány ügyfele van. A pénzügyi stabilitás azért lényeges szempont, mert az ÁAK a szerződéshez nagy összegű felelősségbiztosítást ír elő. Egy jól prosperáló cég számára ez nyilván nem súlyos tétel, de kérdés, hogy egy veszteséges társaság mennyire alkalmas arra, hogy partner legyen a díjfizetésben.
Az elemzésben a nettó árbevételt csak azoknál vették figyelembe, amelyekhez tisztán flottakövetésből folytak be az összegek, vegyes profilú társaságoknál nem lehet megállapítani, mekkora rész származik abból a tevékenységből, amely a mostani vizsgálat szempontjából lényeges. Ilyenek a G4S és a MultiAlarm, amelyek főként egyéb biztonsági szolgáltatásokkal foglalkoznak, csak melléktevékenység a flottakövetés. A Webeye Magyarország esetében a táblázat az önálló adataikat tartalmazza, nem az anyacég (Lambda-Com cégcsoport) teljes forgalmát. Egy társaságnál nem állt rendelkezésre pénzügyi adat, ugyanis idén alapították, így nincs lezárt üzleti éve (Scanfleet Kft.).
Végül a portál becslést közöl arról, szerinte hány járműben működnek az adott cég eszközei. A kalkuláció alapja az éves nettó árbevétel volt, amelyet évi 42 ezer forintos átalánydíjjal osztottak el. Az összesen 104 ezer GPS-nyomkövetővel rendelkező járműből mindössze 40 ezer a teherautó. Összesen mintegy 200 ezer járművet érint az e-útdíj-rendelet, tehát 160 ezerben még nincs nyomkövető rendszer.
Az összehasonlító táblázatot tehát az utdíjhírek.hu oldalán nézhetik meg.