Megújult Hága központi pályaudvara
A fejpályaudvar új, százhúsz méter hosszú, kilencvenhat méter széles és huszonkét méter magas felvételi épületét február elején adta át hivatalosan a hágai főpolgármester Jozias van Aartsen, a holland nemzeti vasút NS vezérigazgatója, Roger van Boxtel, az infrastruktúráért felelős és környezetvédelmi minisztérium államtitkára, Sharon Dijksma valamint a holland infrastruktúra-kezelő ProRail vezérigazgatója, Pier Eringa.
Az épület mind a négy, üvegből készült homlokzatán kialakítottak bejáratokat, az előcsarnokból pedig a vonatokra, a villamosokra és a buszokra is egyaránt rá lehet látni. A beruházásnak köszönhetően a Den Haag Centraal 1973-ban épített elődjénél jóval világosabbá, tágasabbá és kevésbé zsúfoltabbá vált. A természetes fény beáramlását két focipálya méretű üvegtető segíti elő, amelyeket nyolc acéloszlop tart. Az üvegfelületet összesen 218, nyolcszor tizenkét méter oldalhosszúságú, rombusz alakú panel alkotja.
Az állomás környéke Hága kereskedelmi negyedében található, amely számos minisztériumnak is otthona. A kétezres évek elején a Centraal napi utasszáma 190 ezer körüli volt, az egyre növekvő számok alapján 2025-re 270 ezres utasforgalmat prognosztizáltak. Nyilvánvalóvá vált, hogy korábbi formájában a pályaudvar nem fogja tudni megfelelően kiszolgálni ezt az embertömeget, így az épület átépítése mellett döntöttek. A Centraal új kinézetének terveit 2003 decemberében fogadták el. A munkálatok két szakaszban zajlottak. Első lépésként a villamosvágányokat helyezték át 2006-ban, a felvételi épület átépítése azonban csak 2011-ben kezdődött meg.
Az International Railway Journal arról ír, a pályaudvar földszintjének vágányait a vasút fővonali járatai használják. Az emeleti részen négy vágány található, két középperonnal. Itt haladnak át a több holland város közlekedéséért felelős HTM villamosai, valamint a könnyűvasúti Randstadrail-vonatok. Egy másik szinten jelenleg is épül két, bakban végződő vágány, ezek a Randstadrail Rotterdamba vezető E-vonalát szolgálják majd ki. Az E-vonal jelenleg a 11-es és 12-es vágányokat használja, amelyeket a két új vágány elkészültével még az idén vissza fog venni a nagyvasúti üzem.
A projekt része a ProRail által vezetett nemzeti állomásfejlesztési programnak. A program során eddig a rotterdami központi, a delfti, valamint az arnhemi központi pályaudvarok és azok környéke újult meg, Breda, Tilburg, Eindhoven és Utrecht Centraal korszerűsített pályaudvarait pedig az idén fogják átadni az utasforgalomnak – számol be a Railway Gazette.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!