Megtört a jég a francia személyszállításban
Az olasz államvasút és a Veolia Transdev október 6-án hozta nyilvánosságra új személyszállító vállalkozásuk paramétereit. A Thello márkanevet viselő éjszakai vonat Párizs és Velence között közlekedik a decemberi menetrendváltástól – írja a Railway Gazette.
Október 17-től már jegyeket is lehet vásárolni. Az Olaszország felé tartó szerelvények mindennap 20 óra 43 perckor indulnak majd Párizs Lyon pályaudvaráról, majd Dijon, Milánó, Brescia, Verona, Vicenza és Padova érintésével jutnak el délelőtt fél tízre a lagúnák városába. Ellenkező irányban 19 óra 57 perckor indul a Thello vonata Velencéből és 8 óra 14-re ér Párizsba.
Az európai éjszakai vonatok mintáját követve a Thello is hat- és négyágyas fekvőhelyes kocsikat, illetve nagyobb kényelmet biztosító hálókocsikat állít forgalomba. A szolgáltatási színvonal emelése érdekében étkezőkocsit is továbbít majd a Párizs–Velence expressz.
A vontatásról BB36000-es mozdonyok gondoskodnak, amelyek három különböző villamos rendszer alatt is üzemeltethetők (25 kilovolt 50 hertz váltóáram, valamint 1,5 és 3 kilovolt egyenáram). Ezzel a Thello vonatai gépcsere nélkül szelhetik át a francia–olasz határt Modane-nál. A 36000-es sorozatot az Alstom gyártotta a két ország közötti teherforgalom kiszolgálása érdekében az ezredforduló környékén. A Thello az SNCF mozdonylízinggel foglalkozó leányvállalatától, az Akiemtől bérli a gépeket.
Az egyetlen éjszakai vonatpár üzembe helyezése nem fogja megbolygatni a francia vasutat, azonban feltételezhető, hogy nem ez volt a Trenitalia utolsó akciója Franciaországban. Itália államvasútja hosszú idő óta kacérkodik nagysebességű vonatok elindításával, ám ETR.500-as motorvonata eddig nem kapott hatósági engedélyt az RFF hálózatán. Előfordulhat, hogy a Thello pusztán a kísérleti nyúl a komolyabb piaci szerepvállalás előkészítéseként.