Megráncosodott Debrecen
Tavaly adtunk hírül, hogy az utolsó ráncajtós Ikarusától is megvált az akkor már ÉMKK-ba olvadt Hajdú Volán, de valószínűleg senki nem gondolta volna, hogy csupán egy alig egy éves átmeneti időszakról lesz szó, és ismét fog még közlekedni normál, menetrend szerinti járatban ilyen őskövület a megye útjain.
Mint arról szintén beszámoltunk, hosszú szerencsétlenkedés után 41 új gázbusz állt forgalomba Nyíregyházán, ami azt eredményezte, hogy a régi flottából gyakorlatilag csak a Solarisok maradtak a városban, a többi busz közül az újabbak jellemzően BAZ megyébe kerültek. Bár Hajdú-Biharból korábban több, újabb és jobb állapotú Ikarust is átcsoportosítottak Szabolcs-Szatmár-Bereg megyébe is, mégsem ezek közül egyet, hanem egy 30 éves, NDK eredetű, négyajtós 280.02-t helyeztek át a debreceni üzemegységhez, az időközben előállt kocsikiadási problémákat enyhítendő.
A dolog buszmániás szempontból mindenképpen érdekes, az viszont elkeserítő, hogy a miskolci központúvá vált cég mennyire egyenlőtlenül fejleszti a különböző üzemegységeit: a 2012-es egyesítés óta körülbelül 180 új és használt buszt szereztek be, aminek nagy része hogy-hogy nem az egykori Borsod Volán területén állt forgalomba. Az egykori Hajdú Volánhoz mindössze nyolc Miskolcról kidobott MAN SG 263, hat használtan vásárolt Irisbus Crossway, két új Neoplan Tourliner és tíz új Credo Econell jutott – de az utóbbiak helyett gyorsan el is vittek tíz újszerű ARC-Ikarust BAZ megyébe. Ez mindössze 26 busz hat év alatt, amiből csak 12 volt új, ráadásul ezalatt további jó állapotú Ikarusoktól és MAN-ektől fosztották meg a régiót.
A jelek szerint a miskolci vezetésnek tehát nem igazán a szíve csücske az egykori Hajdú Volán, az a cég, ami 2010-ben még országos szinten a legfiatalabb és a legkorszerűbb járműparkkal rendelkezett. Még arra is ügyeltek, hogy a múltból se maradjon semmi, hiszen a megőrzésre kijelölt buszokat is szétvágatták, csak eme sorok írójának és a szerencsének köszönhető, hogy az utolsó vegyesüzemű Ikarus, illetve a két 284-es végül mégis megmaradt.
Információink szerint egyébként nem az ÉMKK az egyetlen, ahol balul sült el az egységesítés; több régióban is minőségi visszaesést, illetve egyenlőtlen fejlesztést tapasztalnak az utasok.