Megkétszerezné utasai számát az Amtrak
Az amerikai személyszállító vasúttársaság alig több mint másfél évtizedet ad magának arra, hogy ezt a grandiózus tervet megvalósítsa.
Komoly feladatra készül az Amtrak: a távolsági személyvonatokat közlekedtető vasúttársaság 2040-ig a jelenlegi mintegy harmincmillióról 66 millióra kívánja növelni az utazások számát. (Tegyük hozzá, az Egyesült Államokban jelenleg a távolsági utazások mindössze körülbelül 0,1 százalékához veszik igénybe az Amtrak vonatait. Ennek is a nagy része turistaforgalom.)
Roger Harris, a nemzeti személyszállítási szolgáltató elnöke a fejlődéssel összefüggésben elmondta, a vasúttársaságnak addig is két átfogó célja van 2024-re: egyrészt az ügyfélközpontú személyszállítási szolgáltatások színvonalának emelése, másrészt a tervezett beruházások hatékony és eredményes megvalósítása. A fejlesztési program összesen 14 pontban nevesíti a legfontosabb teendőket.
Nem a teljesség igényével, de az élre az az öt és félmilliárdos beruházás kívánkozik, amelynek keretében az Amtrak korszerűsíti a gördülőállományát, felújítja a kezelésében lévő állomásokat (ne feledjük, az Amtrak elsősorban más vasutak pályáit veszi igénybe) rehabilitálja a kritikus infrastruktúrát, különös tekintettel a vonatok modernizálására, az állomások fejlesztésére és a kritikus infrastruktúra átépítésére; ide tartozik a baltimorei, naponta 140 vonat által használt Frederick Douglass alagút, valamint az East River alagút felújítása az északkeleti folyosón (NEC – a 720 kilométer hosszú, 25 kV 60 Hz-cel villamosított vasúti fővonal köti össze k a keleti-part legnagyobb, legnépesebb városait Bostontól Washingtonig).
Folytatják a már elkezdett főbb NEC-projekteket, ebbe a körbe további vasúti műtárgyak felújítása tartozik. Bővítik a New York-i Pennt (Pennsylvania Station), fejlesztik Washington Union pályaudvart és a Chicago Hub-ot, ahol a hagyományos és a nagy sebességű vasútvonalak futnak össze. Próbafutásait az első dízel-villamos Siemens Airo szerelvény várhatóan 2024 végén kezdhetik el, majd az ingavonatok forgalomba állásával megkezdődik a távolsági flotta egy részének a cseréje. A még a flottában maradó korosabb járművek leváltására ugyanakkor javaslatot dolgoznak ki.
Fejlesztik a hálózatot is, továbbá ügyfélközpontú jegyárképzési struktúrát kívánnak alkalmazni az egyes szövetségi államokkal együttműködve. Szerződést kötöttek a neves Stephen Starr étteremmel, hogy növeljék az Acela First Class étkezési élményét. Ezzel párhuzamosan az Amtrak is elszánta magát karbonlábnyomának csökkentésére, emissziós programjába a beszállítóit is bevonja. Törekednek az egyenlő esélyű hozzáférés elvének átültetésére a gyakorlatban: az elv a vasúttársaság esetében akkor érvényesül, ha a vonaton elérhető szolgáltatások, az utastájékoztatás, az egyes berendezések használata mindenki számára akadálymentes, kiszámítható, értelmezhető és érzékelhető.
Tervezik több mint 3500 új alkalmazott felvételét is.
Az Amtrak vállalása nem csak azért feszíti szét az eddigi korlátokat, mert a növekedés tervezetten több mint száz százalékos mértéke több mint figyelemre méltó. Az Egyesült Államokban ugyanis tízmilliók szemléletváltozására van szükség ahhoz, hogy a jelenleg nem éppen a vonatai pontosságáról híres Amtrakot válasszák a belföldi repülőjáratok, és a szinte minden amerikai polgár fenekéhez „hozzánőtt” (már elnézést) gépkocsi helyett. A növekedési projekt keretében elvégzett fejlesztések, az ügyfélélmény sikeres növelése azonban hozzájárulhat a módváltáshoz – végül is, 0,1-ről 0,2 százalékra kell feltornászni a vasút részesedését az ország távolsági személyszállításában.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!