Megelőzte a vasúti híd az autópálya-bevágást
A Villány–Mohács vasútvonal M6-os autópálya felett átvezető ívhídját előbb a helyére tolják, majd utána kezdik kibontani a vasúti töltést.
Az M6 autópálya Bóly-Ivándárda (országhatár) közötti húsz kilométeres szakaszán
- három különszintű csomópontot – M6–M60 elválási csomópont, Bóly-Keleti csomópont, Villányi csomópont
- hét aluljárót,
- hat vízfolyás feletti hidat,
- egy felüljárót,
- egy különszintű vasúti keresztezést és
- egy vadátjárót
kell kiépíteni. Nagynyárádon komplex pihenőhelyet alakítanak ki, Ivándárda közelében pedig komplex ellenőrzőhely létesül. Az autópályaszakasz üzemeltetését a Barbarcon épülő mérnökségi telepről biztosítják.
A nagytömegű földmunkák, és töltésépítések zömében elkészültek, ezeknek köszönhetően elkezdődhetett a pályaszerkezet építése, jellemzően az autópálya jobb oldalán. Jelenleg a ckt-betonréteget terítik, ezt követi az aszfalt alapréteg építése. Az útépítéssel együtt halad a vadvédőkerítés építése is.
A babarci mérnökségi telepnél megkezdődtek és folyamatosan zajlanak a legfontosabb épületek – iroda-, műhely- és raktárépület – és a sótároló magasépítési munkái. Ezen kívül megkezdődött az ivándárdai komplex ellenőrzőhely útjainak pályaszerkezet építése is.
A fejlesztés részeként épül meg a 73 méter hosszú, vasúti acél ívhíd, ami a Villány–Mohács vasútvonalat vezeti át az autópálya felett. Kialakításának érdekessége, hogy az autópálya építéséhez szükséges bevágást a híd elkészültét követően alakítják ki. A híd építését úgy kell megszervezni, hogy a vasúti forgalom a lehető legkevesebb ideig legyen akadályoztatva. A hídfőket 2021 októberében és 2022 márciusában egy-egy rövid vágányzár alatt készítették el. A híd szerkezetét a vasúti pálya mellett kialakított, a végleges pozíciónak megfelelő szerelőterületen szerelték össze és megfeszítették a függesztőkábeleket is, így a szerkezet szinte teljes készültségben várja a helyére tolását. A hidat egy július 22-éig tartó vágányzár alatt tolják keresztirányban a helyére, majd ráépítik a vasúti pályát. A tolást egy száztonnás hidraulikus munkahengerrel, a tolópályára hegesztett ütközők segítségével végzik. A híd mozgatása kis sebességgel történik, óránként tíz–húsz centimétert tesz meg.
A következő lépésben a híd alól kibontják a vasúti töltést és az autópálya-bevágást, ezek után készül majd el az autópálya pályaszerkezete.
A projekt a NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, uniós és hazai forrás felhasználásával valósul meg. A kivitelezést az S-D 2020 M6 Konzorcium végzi nettó 88 milliárd 600 millió forintból.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!