Mátravasút, falu szélén
A hat éve megkezdett, tavaly véget ért felújítás után ismét menetrend szerint jár a Mátravasút.
Projektzáró eseményre szólt a meghívó, a számos „eresztékében” megújult kisvasút az 1,2 milliárdos, két stációban megvalósított beavatkozást követően tesztüzemben már működött, és a téli kisvasúti üzemszünet után, március 15-étől beindult a menetrend szerinti közlekedés is: a jeles napon Mátrafüred felé kilenckor, Szalajkaházra 10:08-kor indult az első vonat.
Bár a meghívó felvillantotta „a parkolási lehetőség a környező utcákban” kényelmi perspektívát is, autóról szó sem lehetett. Egyrészt azért, mert Gyöngyösre immáron direkt vonat jár óránként a Keletiből, másrészt ilyenkor borítékolható, hogy a vasút a projektzáró nyitómenetre induló, érdeklődésükre nézvést egyívású hívei ugyanazon a vonatnál fognak spontán összefutni, és az esetünkben egy óra 23 perces menettartamú úton még szapora beszéddel sem sikerül majd minden érdekfeszítő kérdést kitárgyalni. Abban azért meg lehetett megegyezni, hogy a Rákosrendező pályaudvar környezetét a magyar–Egyesült Arab Emírségek államközi szerződés keretében érintő ötmilliárd eurós fejlesztés a Magyar Vasúttörténeti Parkot meghagyja, a Tatai útról induló különmenetek, bérmunkát vállaló mozdonyok az érintett szakaszon föld alá vitt Budapest–Vác vonalból kiágazó alagúton kapcsolódhatnak a vasúti vérkeringéshez (a kérdést megelőzve: miért, annak idején a londoni metró is gőzüzeműként indult, a füstelvezetés technikai kérdés, megoldható…), a közlekedési múzeum bizonyos funkciók – könyvkiadás, muzeális értékű járművek felújítása és megőrzése – örvendetes betöltése mellett hagyományos, bemutató intézményi értelemben véve nem létezik. Tovább közös nevező: „barbárság”, „érthetetlen”, „ilyen tróger, gány melót” megjegyzések kísérték a 80-as vonal elővárosi szakaszán a látványt – űrszelvényt-tisztítás ürügyén kíméletlenül szétszabdalt fák, csonkolt bokrok övezik a vasutat, nehéz szavakat találni erre a beteg, kíméletlen pusztításra...
Vámosgyörköt elhagyva, Gyöngyös felé közeledve a hatszáz férőhelyes KISS a maga hét utasával még imbolyog egy kicsit a harminc kilométeres lassújellel terhelt síneken, jómagam pedig még gyorsan felhívom Gyimesbükkön öreg barátomat, Bilibók Ágostont, vajon idestova tizenhét–tizennyolc év távlatából is jól emlékszem-e a Mátravasút Gyöngyi gőzösének a romániai, mokanyicás időket felelevenítő történetére. A 490-es sorozatú kisgőzös annak idején ugyanis Kománfalván (Comănești) szolgált, a Bákó-megyei településről indultak a feltáró erdészeti vasutak Kóstelekre, Csobánosra és az Úz-völgyébe, és hordták a fát a patakvölgyekből a nagyvasútra. Guszti bácsi sok évvel ezelőtt a nála járó, érdeklődő villanyóra-leolvasóval beszélgetve mutatta meg a frissiben Gyöngyösre állomásított Gyöngyi az Indóházban közölt fotóját, majd szó szót követve derült ki: a villanyóra-leolvasó „tatája”, nagyapja lehetett a kisgőzös (arrafelé: mokanyica) egykori mozdonyvezetője. És valóban, Kománfalván járva az öreg könnyes szemmel emlékezett a régi időkre, és jóllehet, feltett szándéka volt, hogy Gyöngyösön felkeresi régi mozdonyát, erre már nem kerülhetett sor… Az éppen 18 éve, 2006 áprilisa óta mátravasúti 490-es volt egyébként az utolsó gőzmozdony, ami Romániát elhagyhatta...
Az indítóállomáson a hidegen posztoló Gyöngyi (mögötte a gyönyörűen rendbe tett, eredeti Orenstein und Koppel alvázra épített Bpu kocsival) mellett a Csinos becenevű, remot Mk48 412-es és vonata jelzi, itten nemsokára különmenet indul. Az addig elhangzó köszöntőbeszédekből kiderül, a két fázisban elköltött 1,2 milliárdból 16 kilométernyi pályakorszerűsítésre futotta, a talpfákat betonaljakra cserélték, felújították a hidakat, átereszeket, modernizálták a gördülőállományt: az Mk48-asokat Caterpillar erőforrásokkal remotorizálták, kipofozták a kocsikat, továbbá a futómű, a kazán és a csövezés felújításával Gyöngyire is kiterjedt a figyelem. Fontos, az Egererdő Zrt. tervezi további két, kezelésében levő kisvasútja, a felsőtárkányi és a szilvásváradi felújítását. A fejlesztések révén felfuthat a térség, Gyöngyös és a Dél-Mátra turisztikai látogatottsága, hiszen a kisvasutak a Mátra turisztikai régiójának a belépési pontjai.
Tavaly augusztus, vagyis a felújítás utáni tesztüzem megindulása óta a Mátravasút körülbelül 30 ezer utast vitt Mátraházára, illetve Szalajkaházra. Egyedülálló sajátosság, más honi kisvasutunkon ilyen nem lehetséges: az egyik felső végállomásról a másikra átrándulva ugyanannak a vasútüzemnek a vonatával lehet visszajutni a kiinduló állomásra. De maradva az utasszámoknál: a jövőbeni terv az évi 100 ezer, ezzel a Mátravasút a MÁV Széchenyi-hegyi Gyermekvasút (cirka 320 ezer), a Szilvásváradi (hozzávetőlegesen 220 ezer) és a Lillafüredi Állami Erdei Vasút (mintegy 210 ezer) után a Királyréti Erdei Vasúttal vállt vállnak vetve pályázna a kivasúti rangsor negyedik helyére.
Húsvétkor és az iskolaszünetben a vonatok a mátrafüredi vonalon április 7-éig minden nap, a szalajkaházi vonalon szombat, vasárnap és ünnepnapokon közlekednek. Főszezonban pedig Gyöngyös–Mátrafüred viszonylatban május 1. és november 3. között naponta, Gyöngyös és a Szalajkaház között pedig június 22. és augusztus 31. között csütörtöktől vasárnapig indítják majd az egyébként csak hétvégenként és ünnepnapokon közlekedő vonatokat. A menetrend és a díjszabás a Mátravasút Facebook-oldalán böngészhető.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!