Maratoni vonatozás a járatritkítás ellen
Most nem sztrájkkal, hanem nonstop maratoni vonatozással tüntetnek a vidéki közlekedésért aggódó utasok és vasutasok. Mint ismeretes, április 15-től mintegy 410 járattal lesz szegényebb Magyarország vasúti közlekedése, és a vonatok helyébe nem állítanak be módszeresen új buszjáratokat. Ugyanazon a napon, vasárnap 13 órakor Drégelypalánkon vonatra szállnak az elszánt vasútbarátok, hogy cserélődő útitársakkal kilenc nap alatt végigutazzanak az országhatárhoz közel futó vasútvonalakon, érintve többek között Balassagyarmatot, Szilvásváradot, Mátészalkát, Mezőhegyest, Villányt, Rédicset és a Duna-völgyi Komárom–Esztergom vonalat.
Vasárnap a Budapest felől érkező résztvevők a Nyugatiból 7.07-kor induló szobi vonattal indulnak Drégelypalánkra (érkezik: 9.04.; Vác indulás 7.36.; Diósjenő indulás 8.36.).
– Kilenc órától gyülekező az állomáson, esőmentes idő esetén séta a földúton az Ipoly kompátkelőjéhez és falulátogatás, programblokk Ipolyhídvégen. (Kiadós eső esetén a határon túlról delegáció Drégelypalánkra jön.)
– Visszatérés után ebéd a helyi vendéglőben.
– Déltől fórumbeszélgetés a vidéki közlekedés helyzetéről és az Ipoly-völgyi vasút lehetőségeiről, majd a vonat fogadása, a VTour rajtolása és közös vonatozás következik.
– Balassagyarmaton egyórás találkozó helybeliekkel.
Visszatérés Budapestre ipolytarnóci fordulóval 20 órakor a Keletibe, anélkül Vácon át 16.54-kor Budapest-Nyugati, vagy Aszódon át 18.00-kor Budapest-Keleti pályaudvarra.
A Vasúti Tour de Hongrie névre hallgató körutazást harmadik alkalommal szervezik. A vidéki közlekedés hatékonyságának egyik fokmérője: mennyi időbe telik körbeutazni az országot vasúton? Ezen belül: mennyit kell várni a csatlakozó vonatokra? A szolgáltatás mennyire találkozik az igényekkel?
Idén ugyan a járatok megszüntetése beárnyékolja és tiltakozássá alakítja az akciót, de a pozitív töltete megmarad: helyi önkéntesekkel együtt állomásszépítéssel, tavaszi nagytakarítással kifejezik, hogy a vidéknek nemcsak hogy szüksége van a vasútra, de tenni is hajlandó érte. A VTour szervezői szerint hozzáértéssel, megfelelő szemlélettel életszerű vasúti közlekedést lehetne kiépíteni vidéken is, a meglevő eszközökre alapozva. Ennek kezdeti sikere kellő alapot nyújtana az infrastruktúra és járműállomány fejlesztéséhez.
A VTour keretében több helyen utasfórumot, sajtótájékoztatót tartanak. Aki otthonról szeretné követni az eseményeket, megteheti a VTour honlapja, blogja és Facebook-oldala segítségével. A „Fogadj örökbe egy megállót!” állomásszépítő program tájékoztatója, űrlapja a Magyar Közlekedési Klub honlapján található. Az egyetértők akár egy rövidebb útszakaszon is csatlakozhatnak, akár az egyik átszállás színhelyén beszélgethetnek az utazókkal, vagy kapcsolódhatnak a szerveződő térségi találkozókhoz, tiltakozó megmozdulásokhoz.
A Magyar Közlekedési Klub sajtóanyaga nyomán