Már megint repedések az évszázad harci gépén

iho   ·   2014.03.02. 11:10
cim

2013 vége felé ismét repedéseket találtak az évszázad meghatározó típusának szánt Lockheed harcigép egyik teherviselő szerkezeti elemén, jelentette be az F-35-ös programiroda szóvivője. A kellemetlen felfedezés nem az első a maga nemében, az viszont valamelyest biztató, hogy a szárnyszerkezetben talált hiba miatt az élettartam-vizsgálat 9400. órájában állították le a terhelési tesztet, vagyis túl a gép 8000 órás elsődleges élettartamán. Kellemetlen viszont, hogy nemcsak az úgynevezett 496-os elemen találtak repedést, hanem a szomszédos teherviselő elemeken is.

Ugyanakkor a programiroda szóvivője hangsúlyozza, hogy mivel a repedések az első 8000 órán túl bukkantak elő, ezért a már rendszerbe állított fiatal F-35-ösök üzemeltetését ez a probléma nem befolyásolja. Ugyanakkor a hibát ki kell javítani, az illető alkatrészt meg kell erősíteni majd a már legyártott és átadott példányokon is.

Az is fontos, hogy a repedések csak az egyik F-35-ös változatnál jelentek meg, a B-variáción, amely beépített emelőhajtóművével és lehajtható hátsó fúvókájával helyből képes fel- és leszállni, és amelyeknek első felhasználója az amerikai tengerészgyalogság és a brit légierő lesz. Ugyanakkor a tengerészgyalogosok első F-35-öseinek jövőre tervezett kezdeti hadrafoghatóságát a hiba nem befolyásolja, mondta a szóvivő.

A Pentagon reakciója: „a probléma megoldható, bár csalódást okoz”. A hadügyminisztérium beszerzési főnöke úgy véli, jelentős hibáról van szó, de a dolog semmiképp nem katasztrofális. Az illető teherviselő elemet újra kell tervezni, de ezek már beépíthetők lesznek a Pentagon reményei szerint az idén átadandó gépekbe is, az élettartam-vizsgálatot pedig ugyancsak ebben az évben folytatni lehet.

Az Aviation Week ugyanakkor megjegyzi: ugyanezen az alkatrészen fedeztek fel repedéseket 2010-ben is, emiatt egy időre le kellett állítani a berepülési folyamatot.

Az újabb repedéses ügy ellenére bizakodóan nyilatkozott a gépről és rendszerbe állításáról Mark Welsh tábornok, a légierő vezérkari főnöke. Az ő gépei 2016 végére jutnak el a kezdeti bevethetőségi állapotig, és addig elkészül a bevetési szoftver is.

A tábornok szerint ugyanakkor a floridai Eglin légibázison, ahol az F-35-ösöket repülik és tesztelik, egyelőre a földi kiszolgálás folyamán vannak gondok, vagyis a vártnál és a szükségesnél egyelőre jóval hosszabb a gépek fordulóideje, tehát az az időtartam, amely alatt felkészítik egy újabb bevetésre.

Ugyanakkor már zajlik annak az automata rendszernek a próbája, amely a karbantartáshoz és a feladatok tervezéséhez szükséges, tehát ez a szoftver feltehetően lerövidíti majd a fordulóidőt is. Augusztusban pedig megkezdődik az új, éjjellátó berendezéssel felszerelt pilótasisak tesztelése.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek