Már kétszázzal is hasíthat a Griffin
A Newag a gdański Trako nemzetközi vasúti szakvásáron mutatta be a mozdonytípus leggyorsabb verzióját, amiből tizenötöt épít meg a PKP Intercitynek.
A lengyel távolsági vasúti szolgáltató 2021 októberében bízta meg a hazai gyártót tíz Griffin fantázianevű villamos mozdony megépítésével; az üzlet akkori értéke 256,8 millió złoty (jelenlegi árfolyam alapján 20,6 milliárd forint). A megállapodás opcionálisan további mozdonyok megrendelését is lehetővé teszi, ezzel idén júniusban élt is a PKP Intercity: még ötöt kértek az E4MSP gyári sorozatú gépekből. Ennek köszönhetően a Newag 388 millió złotyra (bő 31 milliárd forintra) növelheti bevételét.
A 19,9 méter hosszú, 89 tonna szolgálati tömegű, négytengelyes mozdonyok kétszáz kilométer per óra legnagyobb üzemi sebességre képesek, és három áramnemről (három kilovoltos egyenáramról, valamin 15 kilovolt 16,7 hertzes és 25 kilovolt 50 hertzes váltakozó áramról) üzemelhetnek (MS verzió). A járművekre a gyártó feltelepíti az egységes európai vonatbefolyásolási rendszert (ETCS), valamint a valós idejű állapotfigyelés érdekében távdiagnosztikai rendszerrel is ellátják őket.
Az első kétszázas Griffinek várhatóan 2024-ben állhatnak menetrend szerinti forgalomba.
A vasúttársaság a mozdonyokat nemzetközi forgalomra szánja a Varsó–Berlin, Przemyśl–Berlin, Gdynia–Berlin és Gdynia–Varsó–Katowice–Bécs viszonylatokon, ennek megfelelően a kontraktus előírja, hogy a gépeknek meg kell szerezniük a közlekedési engedélyt Lengyelországon kívül Németországban, Ausztriában, Csehországban, Szlovákiában, sőt Magyarországon is.
A mozdonytípus bemutatásakor elhangzott: a PKP Intercity olyan korszerű mozdonyokba fektet be, melyek jelentősen hozzájárulnak majd a szállítási kínálat fejlesztéséhez. Az új vontatójárművekkel nemcsak az ország számos városa között, hanem Európán belül is gyorsabban lehet majd közlekedni. A villamos mozdonyok beszerzése egy újabb lépés a klímasemlegesség elérésének irányába – számol be a Railway Gazette.
A Griffinek lassan, de biztosan hódítják meg a lengyel vaspályákat. Az univerzális mozdonycsalád alapváltozatából, a százhatvan kilométer per órás tempóra alkalmas, egyáramnemű (három kilovoltos egyenáram) E4DCU verzióból (a PKP-nál EU160-as sorozat) eddig már ötvenet rendelt a PKP Intercity. Az első gépeket 2020 márciusában vették át. Ezen felül több vasúti árufuvarozó vállalat is vásárolt néhányat.
(Nyitóképünkön az első új kétszázas Griffin a gdański Trako nemzetközi vasúti szakvásáron. Kép forrása: Railway Gazette)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!