Már a nyarat köszöntötte a mahócai különvonat

Szécsey István   ·   2024.05.27. 12:00
LÁEV, kisvasúti nap 2024

Az Északerdő Zrt. kezelésében lévő Lillafüredi Állami Erdei Vasút vasárnap ünnepelte kisvasúti napját. Ebből az alkalomból különvonatok indultak a menetrend szerinti vonatok által nem járt mahócai szárnyvonalra. 

A résztvevők Mahóca és Andókút környékén egyéni programlehetőségek közül választhattak. Érdemes volt elsétálni a Varbói-tóhoz, piknikezni az Andókúti forrástó partján, de egy valamivel hosszabb túra keretében Lillafüred felé is lehetett kirándulni, vagy bejárni a szárnyvonal néhai, Farkasgödör-Örvénykőig vezető szakaszát. Andókúton a rendezvény idején bográcsgulyás várta az arra előzetesen regisztráló utasokat.

A diósgyőri végállomástól Mahócáig ezen a napon két fordulót teljesített ünnepi szerelvény a következő járművekből állt: 

  • C02-407 (98 55 8235 411-6) korszerűsített C50-es dízelmozdony
  • C02-408 (98 55 8235 408-2) korszerűsített C50-es dízelmozdony
  • 351 (55 55 35-22 351-8 Cu) 1928-as évjáratú nyitott nyári, Diamond
  • 352 (55 55 35-22 352-6 Cu) 1928-as évjáratú nyitott nyári, Diamond
  • 354 (55 55 35-22 354-2 Cu) 1928-as évjáratú nyitott nyári, Diamond
  • 251 (45 55 98-40 251-5 Yu) zárt segélykocsi, volt poggyászkocsi

A csodálatos táj élvezete és a LÁEV messze földön híres vendégszeretete mellett a résztvevőknek az lehetett még emlékezetes, hogy a négy, 351–354 pályaszámú, MVG Győr/Orenstein & Koppel Budapest 1928-as gyártású, Diamond nyári nyitott személykocsi közül három az ünnepi szerelvény része volt.

LÁEV, Diamond személykocsik közé sorozott segélykocsi

A szóban forgó kocsik négy, önálló fülkéjében összesen harminckettő ülőhelyet alakítottak ki. Az ülőpadok sötétre pácolt és világos lécezéssel készültek. A fülkék ajtajai kifelé nyílnak, oldalanként négy-négy ajtó található minden járművön. Az utasokat az időjárás viszontagságaitól függönyök, később üvegfal védte. A járművek napjainkban is nagyban hasonlítanak a gyártáskori állapotukhoz. Mivel a 2010-es évek végére a műszaki állapotuk leromlott és a forgóvázaik sem voltak már biztonságosak, a kocsikat az elmúlt években felújították. Jelenleg mindegyik üde, az 1920-as éveket idéző, kifogástalan állapotban lévő, igazi múzeumi kincs.

Nagy értéket képvisel az 1920-as években szintén az Orenstein & Koppel budapesti gyárában készült truckpár fékes felére a vasút műhelyében készült felépítményű poggyászkocsi. A 251-es pályaszámú jármű a szerelvény segélykocsijaként üzemel.

Visszafele jövet egy személykocsi – a kisebb utasforgalom miatt – Mahócán maradt.

LÁEV, Diamon utastér

A Lillafüredi Állami Erdei Vasút fennállása századik évfordulója alkalmából az Indóház Kiadó gondozásában megjelent, 100 év a patakok völgyében című album a tűzifaszálíltó pőrekocsiktól kezdve a Darázs becenevű, M1 pályaszámú, eredetileg Puch-, később Ford-, majd végül Warszawa-motoros, lánchajtásos, illetve a szomorú véget ért A 02-601 (eredetileg ABamot 1) pályaszámú motorkocsikon át a korszerűsített dízelmozdonyokig részletesen bemutatja a kisvasúton rendszeresített járműveket (is).

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.