Malév: tovább húzódó felszámolás
Hiába hosszabbította meg december 31-ig a bíróság a Malév felszámolásának határidejét, az elhúzódó perek miatt kétségessé vált, hogy sikerül-e addig befejezni az eljárást. „Több olyan per is van, amelyikben csak nagyon nehezen születhet meg idén a jogerős döntés” – mondta a Világgazdaságnak Demeter Csaba, a Hunalpa, Magyar Közforgalmú Pilóták Egyesületének elnöke. A nemzeti légitársaság felszámolása pedig már másfél éve tart, ez persze nem kirívó eset, hiszen számtalan eljárás akár három évig is elhúzódik.
Mint arról korábban az iho/repülés is beszámolt, a pilótaszervezet vezetője már egy tavalyi sajtótájékoztatón is kijelentette: „időhúzás érzékelhető az állam részéről”, ami Demeter szavai szerint „nem azt a szándékot bizonyítja, hogy mindenki számára megnyugtató módon történjen meg a felszámolás”.
Mostani nyilatkozatában elmondta: számtalan vagyontárgyat nem sikerült értékesíteni, de a két legértékesebb egy balatonlellei üdülő és egy CRJ típusú repülőgép. Előbbi 300 millió forintot, utóbbi 3,6 millió dollárt ér. A gép elvileg jó állapotban van, a Malév-flotta legkisebb tagja volt, az 50 férőhelyes gépet a nemzeti légitársaság a csőd előtt kivonta a forgalomból.
Az biztos, hogy a munkavállalói követeléseknek (10-12 milliárd forint) csak mintegy a harmadára lesz forrás. A hitelezők pedig egy fillért sem fognak látni, így a magyar állam, a Budapest Airport és az orosz Vnyesekonombank is hiába vár a pénzére. Tehát a nemzeti légitársaságot még felszámolni is nehéz, a maga után hagyott űrt betölteni pedig még nehezebb.
A csődeljárásról és a felszámolási eljárásról szóló törvény vonatkozó speciális rendelkezései a felszámolási eljárás kezdetétől számított 270 napos határidőt szabnak a stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetek felszámolási eljárásában a zárómérleg elkészítésére. Ezt a határidőt a Malév esetében a bíróság először augusztus 31-ig hosszabbította meg, bár gyakorlatilag előre tudható volt, hogy tarthatatlan.