Malév-felszámolás: bíróságon az állami felelősség
Sokba kerülhet a magyar államnak, hogy több mint egy év sem volt elég arra, hogy a csődbe ment Malév munkavállalói megkapják jogos járandóságukat – olvasható a Népszabadság összefoglalójában. A pilótákat tömörítő egyesület nemrég felelősségmegállapítási keresetet nyújtott be a bíróságon, hogy megvizsgáltassa a felszámolás alatt álló légitársaság legnagyobb, több mint 95 százalékos tulajdonosának, vagyis a magyar államnak a felelősségét.
Ha a bíróság megállapítja a tulajdonos mögöttes felelősségét, az kedvet adhat más hitelezőknek is, hogy az államon verje le a Malévban ragadt pénzét. A Malév felszámolása több mint egy éve tart, munkavállalóinak nagy része pedig hiába vár egy sor járandóságára: felmondási időre járó bérére és végkielégítésére, amely a törvény alapján jár, de a csődbe ment légitársaság nem tudta kifizetni. Emlékezetes, tavaly a légitársaság februári csődjét követően a dolgozók előbb állásidőre járó bért kaptak, majd a csoportos létszámleépítést követően áprilistól felmondási időre járó bér és végkielégítés is járt volna nekik.
Mivel a Malév nem tudott fizetni, az Országos Bérgarancia Alap állt helyt a cég helyett, ám a dolgozók 85 százalékánál már az áprilisi járandóságot is csak részben fedezte az alap. Egyrészt azért, mert abból egy személynek maximum egymillió forintot lehet kifizetni, másrészt pedig időközben az alap pénze is elfogyott. Különösen a jól kereső munkavállalókat, így például a pilótákat érintette rosszul az alap esetében érvényben lévő korlátozás.
A pilótákat tömörítő érdekképviselet, a Hunalpa időközben komoly jogvitába keveredett a felszámolóval azt illetően, hogy a felszámolásban figyelembe vehető követeléseiket az alapbér vagy az átlagjövedelem (amibe a repült órák alapján járó pénz és a napidíjak is beleszámítanak – ezek komoly részét adták a pilóták jövedelmének) alapján kell kiszámolni.
A bíróság a pilótáknak adott igazat, s így a nekik kedvezőbb követeléseket ismeri el a felszámoló. Ez azért fontos, mert a felszámolás a folyamatban lévő perek miatt nem ért véget, idén is folytatódik, s így megnyílik a lehetőség arra, hogy idén ismét a Bérgarancia Alaphoz forduljon a cég, s a dolgozók ismét valamicske pénzhez jussanak. Követeléseikre azonban ez még így sem lesz elég.
A pilóták türelme azonban elfogyott, ezért a bírósághoz fordultak annak érdekében, hogy vizsgálják meg az állam felelősségét. Demeter Csaba, a Hunalpa elnöke elmondta: kérdéseikre minden esetben azt a választ kapták az ágazatért felelős Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól, hogy mindent megtesznek annak érdekében, a felszámolás a lehető leggyorsabban és legmagasabb szakmai színvonalon történjen meg.
– Mindezt egy éve hallgatjuk, de érdemi előrelépés nincs, a felszámolás még mindig tart, pedig egy stratégiailag kiemelt, állami vállalatról van szó, amelynél 270 nap alatt be kellene fejezni a csődeljárást – tette hozzá. A Malév-dolgozók követelése mintegy nettó kétmilliárd forint, és a korábbi információk szerint ez körülbelül annyi, mint a vállalat pénzzé tehető vagyona. Ám a felszámolás költségei ezt jelentősen meghaladják, tízmilliárd forint feletti tételt jelentenek. Ott vannak még a banki hitelezők és a cég beszállítói, partnerei is.