Majdnem katasztrófa: beszorult a fényképezőgép

iho   ·   2015.03.24. 13:45
cim

Az Egyesült Királyság katonai légügyi hatósága hétfőn hozta nyilvánosságra jelentését a szerencsésen végződő incidensről, amely egy A330 Voyager tanker-szállítógéppel történt a Fekete-tenger fölött, és amelynek az volt az oka, hogy a kapitány fényképezőgépe gyors süllyedésbe vitte a gépet...

Amint azt az Aviation Week közli, az esemény tavaly februárban történt, amikor a Voyager, amit az Air Tanker konzorcium üzemeltet, de a Királyi Légierő személyzete repült, 198 utassal a fedélzetén 33 ezer láb magasan Afganisztán felé tartott csapatszállító feladatkörben.

A másodpilóta éppen nem tartózkodott a pilótafülkében, a kapitány pedig az addig eseménymentes repülésnek ebben a szakaszában saját digitális fényképezőgépével készített fotókat, majd letette a gépet a baloldali side-stick, elektronikus kormány mögé. A probléma akkor keletkezett, amikor a kapitány az ülését kétszer is előbbre állította, a második alkalommal azonban a fényképezőgép beszorult a side-stick és az ülés karfája közé, és így teljesen előre nyomta a kormányt.

A repülőgép fly-by-wire repülésvezérlése számára a sidestick teljes kitérítése előre egyértelmű utasítás volt arra, hogy a gép orrát lenyomja és a Voyagert intenzív süllyedésbe vigye, kikapcsolva a robotpilótát. A gép ennek következtében valóban meredek süllyedésbe kezdett, 27 másodperc alatt 4400 lábnyi magasságvesztés mellett.

Mivel a másodpilóta nem ült a helyén, nem volt, aki a jobb oldali kormánnyal megakadályozta volna mindezt: a helyzetet végülis a gép saját repülésvédelmi rendszere oldotta meg, amely felülbírálta a kormány kitérítését, és a túlzott bólintó mozgásból felemelte a gép orrát. A számítógép ugyancsak észlelte a gép váratlanul megnőtt sebességét, az „overspeed” miatt alapra vette vissza a hajtóművek teljesítményét. Így a zuhanásszerű süllyedésből és a veszélyes gyorsulásból a rendszer a gépet ismét normális sebességű vízszintes repülésbe vitte át, majd – 33 másodperccel a váratlan esemény bekövetkezte után – a kapitány is kiszabadította a fényképezőgépét a karfa és a kormány szorításából.

A váratlan negatív terhelés és zuhanásszerű süllyedés azonban eközben komoly bajokat okozott a kabinban, ahol a hétfőnyi kabinszemélyzet, az utasok közül pedig huszonnégy személy szenvedett különféle sérüléseket, többnyire azért, mert  nekicsapódtak a kabin mennyezetének illetve az elszabadult tárgyak ütötték meg őket.

A gép ezután eseménymentes kényszerleszállást hajtott végre a törökországi Incirlik légibázison. Amint azt a földön megállapították, a történtek különféle károkat okoztak a kabinban, de sem a pilótafülke, sem a gép szerkezete nem károsodott.

A kapitány első beszámolója a robotpilóta „lehetséges” meghibásodására vezette vissza az incidenst,  és a Voyagerekre a hadügyi tárca repülési tilalmat rendelt el, de ezt tizenkét nap elteltével feloldották. A vizsgálat megállapította, hogy az olyan, az esemény bekövetkeztéhez hozzájáruló tényezők, mint a sérüléseket okozó tárgyak elszabadulása a kabinban, illetve a kapitány fotózása mellett a fő ok a fényképezőgép beszorulása volt, ugyanakkor a gép repülésvédelmi rendszere meg tudta akadályozni a súlyosabb, esetleg katasztrofális következményeket.

A RAF saját vizsgálata és a felelősség meghatározása még tart. A katonai légügyi hatóság a maga ajánlásában egyrészt megtiltaná, hogy a kérdéses helyre, a sidestick közelébe bármiféle tárgyat tegyenek a pilóták, ugyanakkor felhívja a figyelmet annak szükségességére, hogy változtassanak a repülőszemélyzetek „kultúráján és magatartásán” is.

Mint arról korábban írtunk, tavaly igen kemény vita zajlott egy szakmai portál cikke nyomán, ami arra figyelmeztetett, hogy a videomegosztókon látható gyönyörű felvételek, amelyek a gépek pilótafülkéjéből örökítenek meg csodálatos tájakat és felhőket, fel- és leszállásokat, valójában illegálisan készülnek. A pilótafülkében tilos a hivatalosan engedélyezettekhez képest más, személyes berendezéseket működtetni repülés közben, ezek használata a repüléshez nem szorosan köthető beszélgetéseket is indukál a fedélzeten, ami megintcsak sérti a „steril pilótafülke” elvét.

Az A330-200-as utasszállító bázisán fejlesztett MRTT (Multi Role Tanker Transport) első példánya egy évnyi próbaidőszak után 2012-ben került a Royal Air Force hadrendjébe, a RAF összesen tizennégy ilyen gépet rendelt.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az Erdélybe induló Történelmi Székely Gyors zarándokvonatra és az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek