Magyarországon folytatódik a V4 országok és a Vajdaság vasúti örökségeit bemutató vándorkiállítás

iho/vasút   ·   2024.11.08. 12:00
_foldalatti_muzeum_

Novemberben és decemberben egy-egy hétig három helyszínen is megtekinthető lesz a tárlat. 

November 8-től, péntektől Magyarországon folytatódik a V4 országok és a Vajdaság vasúti örökségeit bemutató vándorkiállítás. A Visegrádi Alap által támogatott Rail4V4+V projekt keretében létrejött kiállítás országonként tíz-tíz olyan vasúti helyszínt vagy létesítményt mutat be, aminek története, az ország vagy egy régió életében betöltött szerepe, vagy éppen műszaki különlegessége folytán figyelmet érdemel. A bemutatott helyszínek között vannak kiváló állapotban lévő és működő vasúti örökségek, és elhagyatott, leromlott állapotú létesítmények.

A poszterkiállítás célja, hogy ezen örökségek bemutatásán keresztül felhívja a figyelmet a vasútra, mint a fenntartható fejlődés egyik zálogára a közlekedés és árufuvarozás területén. Továbbá ráirányítsa a figyelmet az elhagyott ipari- és vasúti létesítményekre, amelyek megőrzése, újrahasznosítása csökkenti az ökológiai lábnyomot, egyúttal növeli épített környezetünk sokszínűségét.

A kiállítás 2024 szeptemberében indult a Vajdaságban, és öt ország – Szerbia, továbbá a V4 országok, úgymint Lengyelország, Szlovákia, Csehország és hazánk – 15 helyszínén lesz látható egy-egy hétig. A szerbiai helyszínek – Újvidék, Nagykikinda és Bozítópuszta (Aleksandrovo) – után Magyarországon november 8-ától látható a vándorkiállítás, és december 6-án utazik tovább Szlovákiába.

A három magyar kiállítási helyszínen a következő időpontokban látható a tárlat:

A kiállítási poszterek angol nyelvűek. A poszterek magyar fordítása elérhető a posztereknél található QR-kód beolvasásával, a kiállítás honlapján, illetve letölthető a honlapról pdf formátumban is. 

Rail4V4+V Projekt

A Rail4V4+V elnevezés a V4 országok és Vajdaság régió, valamint a vasút kapcsolatára utal. A projekt első fázisa 2021-ben indult – ennek a célja a vasút, mint a fenntartható turizmus fejlesztés eszköze népszerűsítése volt. Interaktív weboldala országonként kezdetben öt-öt vasúti örökséget mutatott be. A második további öt-öt helyszín került fel a honlapra, és ezáltal a turisztikai kínálatbaa. A projekt ezúttal a „Rail4V4+V vasúti örökség ápolása az ifjúság bevonásával” címet viseli, jelezve, hogy a projekt fókuszában a fiatalok, illetve vasúttal, örökségvédelemmel kapcsolatos elképzéseik állnak. A projektben online konferenciát és vasúti tárgyú fotópályázatot rendeznek a fiatal generációnal.

Konzorcium

A Rail4V4+V projektben egyetemek, kutatóközpontok, tanácsadók, alapítványok turisztikai és kulturális szolgáltatók vesznek részt, így lehetővé téve a sokoldali nézőpontot és megközelítést. A projektet változatlan felállással, ugyanaz a konzorcium valósítja meg: a CULTstore Cultural Studies Platform (SRB), az IndustrialHeritageHungary–Aviscon Kft. (HU), az Ipari Örökség Kutatóközpontja FA CTU (CZ), a Szlovák Műszaki Egyetem Építészeti és Tervezési Kara (SK), továbbá a Sziléziai Ipari Örökség Védelméért Alapítvány (PL).

Visegrádi Alap

A Nemzetközi Visegrádi Alap a Visegrádi Csoport (V4) országainak (Csehország, Magyarország, Lengyelország és Szlovákia) kormányai által létrehozott nemzetközi donorszervezet. Célja, hogy támogassa a V4 régióban élők közötti, valamint a V4 régió és más országok és régiók közötti kapcsolatokat. Erősítse az együttműködést Közép-Kelet-Európában azáltal, hogy támogatást nyújt civil, társadalmi kezdeményezéseknek. Az alap nyolcmillió eurós éves költségvetése a V4-ek kormányainak egyenlő mértékű hozzájárulásaiból áll.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Egy éve indult újra a személyforgalom Röszkénél

iho/vasút   ·   2024.11.28. 09:00

Nyolc éven át nem közlekedhettek személyszállító vonatok Magyarország és a Vajdaság között a 136-os vonalon. Jövőre elkészülnek a villamosítási és biztosítóberendezési munkálatok is a magyar szakaszon, továbbá a szegedi deltavágányt is üzembe helyezik.