Magánrepülőgép-hiány sújtja a PL-csapatokat
Az angol élvonalban, a Premier League-ben szereplő futballkluboknak, akik magánrepülővel szeretnének bajnoki mérkőzésekre, szokatlan dolgot kell tenniük: be kell állniuk a sorba. Az Egyesült Királyságban a charterjáratok iránti növekvő kereslet miatt számos Premier League-klubnak nehézkes (vagy meg sem valósul) az oda- és visszautazás. Vannak edzők, akik ezt a problémát összefüggésbe hozzák a pályán nyújtott teljesítménnyel.
Miután a Chelsea 3–0-ra kikapott a Leeds United otthonában – amire persze lehetett fogadni a bet365 magyar oldalán –, a londoni klub korábbi menedzsere, Thomas Tuchel arról beszélt, hogy a mérkőzésre való felkészülést befolyásolták az utazási tervek változásai. A Chelsea nem talált elég nagy repülőgépet ahhoz, hogy az összes játékosát és edzőjét elrepítse a mérkőzésre, így Tuchelnek és stábjának tagjainak busszal kellett utazniuk. És ha már Leeds United. A csapat úgy jutott el a Southampton elleni bajnokira, hogy három kisebb repülőgépet bérelt a nagyjából 230 mérföldes úthoz.
„A futballklubok számára nagy probléma az, hogy olyan nagyméretű magánrepülőgépeket akarnak bérelni, amelyen a csapat és a teljes stáb személyzet, és amelyek egy időben, szombaton és vasárnap is elérhetők” – mondta a Bloombergnek Sasha Ryazantsev, az Everton korábbi igazgatósági tagja és pénzügyi vezetője. Ami pedig a piszkos anyagiakat illeti: egy 62 férőhelyes repülőgép bérlése Londonból Newcastle-be és vissza több mint 80 000 fontba (95 000 dollár) kerülne, a 100 férőhelyes gépek ára pedig megközelíti a 200 000 fontot a Victor magánrepülőgép-szolgáltató szerint.
A magánrepülőgépek iránti kereslet jelentősen megnőtt. A Covid-19 világjárvány idején áttért sok vállalat erre az utazási módra tért át, s ennél is maradt. De a kereskedelmi repülőgép-iparban tapasztalható folyamatos zavarok miatti csalódottság is abba az irányba viszi a cégeket, hogy nagyobb összeget adjanak ugyan ki, de ezzel megszabaduljanak a gondoktól. Az adatok szerint a magánrepülőgépek indulásai a repülőterekről drámaian megugrottak a járvány előtti szinthez képest, ami megnehezíti a futballklubok számára, hogy rövid határidővel foglaljanak utakat.
Az angol labdarúgásban sűrűn és gyorsan jönnek a mérkőzések, és a klubok mindent megtesznek azért, hogy a játékosoknak minél több idejük legyen a pihenésre és regenerálódásra a mérkőzések és edzések között. A gazdag klubok számára sokkal gyorsabb és egyszerűbb a mérkőzésekre repülni, mint órákat tölteni egy buszon vagy vonaton, kockáztatva a forgalmat és a járatok késését. Az biztos, hogy az PL-klubok rendszeresen használnak luxusbuszokat és vonatokat a rövidebb utazásokhoz.
A repülőgépek használata a mérkőzésekre való utazáshoz – környezetvédelmi szempontból – sokaknak nem tetszik, és a klubok pontosan emiatt óvakodnak attól, hogy panaszkodjanak a repülőgépek bérlésével kapcsolatos problémáikra. „A közvélemény vizsgálata számos csapatot arra kényszerít, hogy alaposan mérlegelje, hogy a vonat vagy az autóbusz használata nem fenntarthatóbb módja-e az utazásnak” – mondta Clive Jackson, a Victor alapítója és elnöke.
Jackson szerint a „felvilágosultabb” klubok már most elkezdtek érdeklődni arról, hogyan csökkenthetnék az utazásokból származó károsanyag-kibocsátásukat. Ennek egyik módja, hogy fenntartható repülőgép-üzemanyagot vásárolnak, amely a hagyományos repülőgép-üzemanyag drágább alternatívája – fogalmazott Jackson.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!